[D66] Kortzichtigheid Merkel c.s.

Henk Vreekamp vreekamp at knoware.nl
Sun Oct 14 13:32:30 CEST 2012

Democs,

Persoonlijk vind ik CDU-Frau Dr-chemie Merkel niet de slechtste premier van West-Europa - na Lubbers hebben we zelf hier niemand meer van enig formaat als premier gehad. Maar de nu al vijf jaar aanhoudende economische crisis (volgens Kondratief wachten ons nog drie jaar) legt toch wel duidelijk de beperkingen van Merkel bloot: haar oer-conservatieve conjunctuurpolitiek (die overigens niet leidde tot de huidige Duitse hoogconjunctuur, want die was al eerder begonnen).

Dat alsmaar kapotbezuinigen verergert de sociale en economische wanverhoudingen: de sociale lasten stijgen alleen maar als je ongeremd werknemers en ambtenaren ontslaat, en je verkleint de (particuliere) bestedingen en de industriele investeringen. Een wetmatigheid sinds Adam Smith.

Een week terug wierp ook de ex-minister van BuZa-Duitsland, voormalig kraker en groen-realist Joschka Fischer zich in de strijd, met een essay in de links-liberale Sueddeutsche Zeitung uit Beieren (7 okt): "Krise als Reformbeschleuniger" - de wijze waarop men met de crisis omspringt vertraagt juist elke hervorming. Zijn lead: volgens Heraclitus is oorlog de vader van alle innovatie, en, zo voegt Fischer toe, de crisis is de moeder van alle dingen. Ondanks haar huidige welvaren geeft Duitsland eigenlijk geen leiding aan het oplossen ervan. De strategie van alsmaar bezuinigen maakt verder *een* ding duidelijk: "Was fehlt, ist eine Wachtstumsstrategie fuer die Krisenlander".

Het enige multiplier-effect is de toename van de politieke macht bij de "Wirtschaftsregierung" die nu buiten elk parlement om aan het ontstaan is.

Mijn opmerking: Fischer staat beslist kritischer tegenover de toenemende Europese Junta dan recent de beide leiders van Conservatieven/liberalen en Groenen die in een manifest juist een junta voorstaan teneinde een Europese federatie te laten groeien. Hun "politieke" Junta-pleidooi verhult dat ook zij, net als Merkel, geen "economisch" groeiplan hebben. Verder vraag ik me af of Europese idealisten wel zo gelukkig zullen zijn met zeloten...

Henk Vreekamp, Utrecht