[D66] D66 boet in door Eurocrisis

Henk Vreekamp vreekamp at knoware.nl
Sun Jul 15 20:59:54 CEST 2012

Ik ben het wel met je eens: D66 koestert een naief-Europeanisme. Liever zag
ik een kritisch en pragmatisch pro-Europahouding: je behandelt de EC en EU
net zoals je gewoonlijk staat tegenover het Nederlandse parlement. Kritisch
op bepaalde stromingen, voorstellen en politici. Je hoort D66 (en de meeste
andere partijen) nimmer op een identieke manier reageren etc. De EU lijkt
een heilige koe, maar dan wel een met een zeer besmet verleden. Laatst las
ik in de NRC een columnist (Baudet?) die herinnerde aan het politieke
verleden van de aanvankelijke Europa-protagonisten: de meesten hadden zich
ter (extreem)rechterzijde geprofileerd voordat ze bewogen Europeanen
werden - collaborateurs, pro-Franco etc. Deze historische schande kleeft aan
de oprichting van de EGKS-EU. En de pro-Europabeweging, de "idealisten" van
de jaren zestig en zeventig zweefden in eenzelfde rookwolk - als ik me die
bijeenkomsten wel herinner...

Wie een grote bek heeft over Wilders dient dan ook afstand te nemen van die
oude en nieuwe Europagasten van rechts! Wat hebben we trouwens nu aan een EU
die dogmatisch neoliberaal is? Geen aandacht voor economische groei, alleen
maar lullen over begrotingstekorten als een ingeslapen boekhouder - bah!
Waarom de concurrent van de VVD spelen en mekaar de oren wassen over wie het
domst is?
hv,u
----