[D66] Bert Bakker over Karremans

Henk Vreekamp vreekamp at knoware.nl
Thu Jan 19 17:55:11 CET 2012

Democs,

Ik lees net het bericht van gister dat Bert Bakker een justitiele vervolging van Karremans "onverstandig" vind omdat de overste in dienst was/is van de staat. Dit is een wel heel erg legalistische manier van redeneren. Zij ontkent dat een militair hoofdambtenaar wel degelijk decisieve vrijheden heeft bij de concrete uitvoering van zijn taak - een apolitieke redenering die mij pijnlijk lijkt voor een D66-er (ben je dat nog, Bert?).

Op die manier kun je elke massamoordenaar en 'nalatige' vrijpleiten. Waar blijft de door liberalen zo beleden individuele verantwoordelijkheid dan toch? Wordt die formule alleen toegepast als het zo uitkomt?

Henk Vreekamp, Utrecht