[D66] Hells Angels hebben clubterrein verlaten

Henk Elegeert h.elegeert at gmail.com
Fri Feb 3 16:54:02 CET 2012

Op 1 februari 2012 21:15 schreef Henk Elegeert <h.elegeert at gmail.com> het
volgende:

> Op 1 februari 2012 20:33 schreef Ernst Debets <edebets1 at euronet.nl> het
> volgende:
>
>  Het meest schunnige is nog dat die arrogante Mokummers de omliggende
>>

> Absoluut, Ernst.
>
> Leuk, er is dus een brief gezonden? (ingekomen stuk?) :))
> Heb je een link toevallig?

> Maakt er al niet beter op. Veel te voorbarig derhalve, dat nog los van nut
> en/of noodzaak...

Of wat te denken van eentje die (bij)'leert', of is daar in PfdA-kringen
weinig, of überhaupt geen kans op?

Henk Elegeert

[image: Click here to find out
more!]<http://ad.nl.doubleclick.net/click;h=v8/3c10/0/0/%2a/y;44306;0-0;0;45743902;44143-1012/90;0/0/0;;~aopt=2/1/38/1;~sscs=%3f>
<http://www.spitsnieuws.nl/sites/default/files/imagecache/article_image_node_slideshow/0202%20bin%20wolfsen.jpg.crop_display.jpg>Wolfsen
weet maar van geen wijken

De Utrechtse probleemfamilie Nicolich moet vertrekken uit de villa, zo
besloot de rechter gisteren. Maar het knoeiende stadsbestuur, onder
aanvoering van burgemeester Aleid Wolfsen, blijft aan, zo is de
verwachting. Het spoeddebat vanavond in Utrecht brengt daar geen
verandering in.

En weer moet burgemeester Aleid Wolfsen op het matje verschijnen. Of het nu
gaat om een vernietigde oplage huis-aan-huiskranten, weggepeste
homostellen, of zoals in dit geval, een familie asocialen die overal weer
uit huis wordt gezet; in Utrecht hobbelt het stadsbestuur onder aanvoering
van Wolfsen al jaren van incident naar incident (zie kader). De bevolking
van de Domstad zucht, mort en klaagt, maar Wolfsen blijft, stoïcijns als
altijd, zitten. En ook het spoeddebat van vanavond, op voorhand
gekarakteriseerd als een schimmenspel, zal daar geen verandering in brengen.

*Messen geslepen*
De oppositie heeft niettemin de messen geslepen. De verwijten aan het
college en Wolfsen zijn als vanouds fors. „De gemeenteraad wordt
voorgelogen”, zegt Vincent Oldenborg van Leefbaar Utrecht. Oldenborg geldt
als een van de felste criticasters van Wolfsen en neemt daags voor het
spoeddebat opnieuw geen blad voor zijn mond.

Verontwaardigd wijst hij erop dat de gemeenteraad ook in de kwestie rond de
Roma-familie Nicolich steeds achter de feiten aanloopt. De gemeente
plaatste de probleemfamilie in een villa volgens de zogeheten
laatstekansregeling, nadat de woningbouwvereniging geen huis meer ter
beschikking wilde stellen vanwege de aanhoudende overlast. „Het college
beweerde dat de familie huur betaalde. Maar nu is gebleken dat ze voor niks
in dat pand zijn geplaatst”, zegt Oldenborg. Een feit dat pas aan het licht
kwam tijdens de rechtszaak tegen de familie die gisteren uitmondde in een
uitzetting op last van de rechter.

*Laatstekansregeling*
Maar er is meer. De familie mocht niet meer in aanraking komen met politie
en justitie om gebruik te mogen maken van de laatstekansregeling. Maar de
politie moest meerdere malen ingrijpen. Het college verzuimde dit te melden
aan de gemeenteraad, terwijl het hoogste bestuurlijke orgaan van de stad
hier wel om had verzocht. „Een politieke doodzonde”, zegt Oldenborg. Ook de
VVD en SP willen opheldering.

De vrees is echter dat de coalitie de rijen reeds heeft gesloten: Wolfsen
zou geen blaam treffen. Zelfs D66, de meest kritische coalitiepartij, is
die mening toegedaan. Fractievoorzitter Klaas Verschuure: „De huisvesting
van de familie conform de laatstekansregeling is de verantwoordelijkheid
van de wethouder Wonen, niet die van de burgemeester.” En die portefeuille
is in handen van Gilbert Isabella (PvdA) die eind november de afgetreden
Harrie Bosch opvolgde. Verschuure: „Natuurlijk is Isabella formeel
verantwoordelijk voor eventuele fouten. Maar het is de vraag of je hem deze
fouten kunt aanrekenen aangezien hij in die periode nog geen wethouder
was.” En daarmee slaat D66 de deur op voorhand dicht voor de oppositie om
het de burgemeester echt moeilijk te kunnen maken. Wolfsen treft geen
blaam, maar de wethouder. En die wethouder? Tsja, die kan er eigenlijk ook
niks aan doen, zo zal vanavond de redenering zijn van de coalitie.

*Ergenis*
Ondertussen groeit de ergernis bij de oppositie. Het imago van de Domstad
lijdt ernstig onder alle incidenten, menen de partijen. Zelfs
coalitiepartij D66, die eerder al een motie van Treurnis indiende tegen
Wolfsen, moet erkennen dat het stadsbestuur van Utrecht wederom geen beste
beurt maakt. Verschuure: „Wij zijn ook niet blij met al die negatieve
aandacht voor Utrecht. Maar ik vind ook dat Wolfsen wel erg wordt gezocht
door journalisten en raadsleden. Dat is hun goed recht, begrijp me niet
verkeerd. Maar ik heb niet het gevoel dat Wolfsen deze keer fouten heeft
gemaakt.”

*De missers van Wolfsen*
Burgemeester Aleid Wolfsen kent op zijn zachtst gezegd geen gelukkige
periode als burgemeester. Een overzicht van de belangrijkste relletjes rond
de PvdA-bestuurder.

*April 2009*: Wolfsen laat in april 2009 132.000 huis-aan-huiskranten
vernietigen wegens een onwelgevallig artikel. Het is het begin van een
uiterst moeizame verstandhouding met de pers.

*Juni 2009*: Wolfsen zou zich volgens het AD schuldig hebben gemaakt aan
buitensporige declaraties, waaronder twee kaartjes voor een voorstelling op
Broadway in New York.

*Augustus 2009*: Bestuursrechtdeskundige Vink doet aangifte tegen Wolfsen
wegens oplichting, omdat de burgemeester ten onrechte 17.000 euro
pensionkosten van de gemeente zou hebben ontvangen. Het OM wijst de
aangifte af.

*Juni 2010*: Wolfsen vliegt op kosten van de gemeente business class naar
de Wereldtentoonstelling in Shanghai.

*2009-2010*: Wolfsen treedt niet of nauwelijks op tegen de pesterijen van
een homostel in een Utrechtse woonwijk. Het stel vlucht uit de wijk. De
gemeenteraad neemt een motie van Treurnis aan.

*2011*: Ook een Marokkaans gezin is slachtoffer van pesterijen én een
lankmoedig optreden van de burgemeester.