[D66] The 66 statements of Logics of Worlds

Henk Elegeert h.elegeert at gmail.com
Wed Feb 1 15:22:02 CET 2012

Dialectisch materialisme<http://nl.wikipedia.org/wiki/Dialectisch_materialisme>

*Dialectisch materialisme* of *materialistische dialectiek* wordt door
velen beschouwd als de filosofische
<http://nl.wikipedia.org/wiki/Filosofie> grondslag
van het marxisme <http://nl.wikipedia.org/wiki/Marxisme>. Karl
Marx<http://nl.wikipedia.org/wiki/Karl_Marx> combineerde
het dialectische denken <http://nl.wikipedia.org/wiki/Dialectiek>van Georg
Wilhelm Friedrich
Hegel<http://nl.wikipedia.org/wiki/Georg_Wilhelm_Friedrich_Hegel> met
het materialisme <http://nl.wikipedia.org/wiki/Materialisme_(filosofie)>
 van Ludwig Feuerbach <http://nl.wikipedia.org/wiki/Ludwig_Feuerbach>.
Inhoud  [verbergen <http://nl.wikipedia.org/wiki/Dialectisch_materialisme#>
]

   - 1 De term "dialectisch
materialisme"<http://nl.wikipedia.org/wiki/Dialectisch_materialisme#De_term_.22dialectisch_materialisme.22>
   - 2 Dialectisch materialisme als instrument voor
   sociaal-wetenschappelijke
studie<http://nl.wikipedia.org/wiki/Dialectisch_materialisme#Dialectisch_materialisme_als_instrument_voor_sociaal-wetenschappelijke_studie>
   - 3 Diamat en
histomat<http://nl.wikipedia.org/wiki/Dialectisch_materialisme#Diamat_en_histomat>
   - 4 Voetnoten<http://nl.wikipedia.org/wiki/Dialectisch_materialisme#Voetnoten>
   - 5 Zie ook<http://nl.wikipedia.org/wiki/Dialectisch_materialisme#Zie_ook>

[bewerken<http://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Dialectisch_materialisme&action=edit&section=1>
]De term "dialectisch materialisme"

Marx zelf heeft de term "dialectisch materialisme" nooit gebruikt. Friedrich
Engels <http://nl.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Engels>
hanteert[1]<http://nl.wikipedia.org/wiki/Dialectisch_materialisme#cite_note-dianat-0>
alleen
de term "materialistische dialectiek".

Joseph Dietzgen <http://nl.wikipedia.org/wiki/Joseph_Dietzgen> was de
eerste die in 1887 het begrip "dialectisch materialisme"
hanteerde[2]<http://nl.wikipedia.org/wiki/Dialectisch_materialisme#cite_note-dietz-1>.
Ook Karl Kautsky <http://nl.wikipedia.org/wiki/Karl_Kautsky> gebruikte de
term in dat jaar[3]<http://nl.wikipedia.org/wiki/Dialectisch_materialisme#cite_note-kauts-2>
.
[bewerken<http://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Dialectisch_materialisme&action=edit&section=2>
]Dialectisch materialisme als instrument voor sociaal-wetenschappelijke
studie

Alhoewel “materialisme” als filosofisch uitgangspunt uiteindelijk de gehele
kosmos omvat, en dientengevolge ook alle wetenschappelijke disciplines,
werd het instrument van de materialistische dialectiek door Marx in eerste
instantie ontwikkeld in de context van maatschappelijke vraagstukken;
tegenwoordig zouden we zeggen: als sociaal-wetenschappelijk model. Marx
trachtte greep te krijgen op de bewegingswetten van de kapitalistische
maatschappij, en het dialectisch materialisme was in eerste instantie een
instrument om dat te bewerkstelligen. Later is (bijv. door Engels in zijn
“Dialectiek der natuur”) de dialectisch materialistische beschouwingswijze
ook toegepast op natuurwetenschappelijke vraagstukken.

In zijn sociaal-wetenschappelijke vorm leert het dialectisch materialisme
dat de geschiedenis wordt voortgestuwd door tegenstellingen, waarbij
materiële tegenstellingen uiteindelijk (“in laatste instantie”) de
maatschappelijke ontwikkeling bepalen. Dat betekent dat tegenstellingen die
te maken hebben met de productie en verdeling van maatschappelijke rijkdom
(de maatschappelijke “onderbouw”) uiteindelijk bepalend zijn voor de loop
van de geschiedenis.
Grondbeginsel van het dialectisch materialisme is dat "de
geschiedenis<http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis> van
elke tot nog toe bestaande maatschappij de geschiedenis [is] van
klassenstrijd <http://nl.wikipedia.org/wiki/Klassenstrijd>" (Marx en Engels,
*Communistisch Manifest<http://nl.wikipedia.org/wiki/Communistisch_Manifest>
*, 1848). Met andere woorden: sociale,
economische<http://nl.wikipedia.org/wiki/Economie>
 en politieke <http://nl.wikipedia.org/wiki/Politiek> strijd bepaalt de
geschiedenis.

De klassenstrijd verloopt in fasen die samengevat kunnen worden door het
schema these <http://nl.wikipedia.org/wiki/These>,
antithese<http://nl.wikipedia.org/wiki/Antithese_(filosofie)>
, synthese <http://nl.wikipedia.org/wiki/Synthese_(filosofie)>, zoals in
Hegels dialectiek de geestelijke ontwikkeling van de mens wordt
gekenschetst.
[bewerken<http://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Dialectisch_materialisme&action=edit&section=3>
]Diamat en histomat

De opvatting dat materiële ontwikkelingen de geschiedenis bepalen, is, zeer
kort samengevat, de kern van het historisch
materialisme<http://nl.wikipedia.org/wiki/Historisch_materialisme>.
Dat deze ontwikkelingen het karakter hebben van tegenstellingen, en het
stramien “these-antithese-synthese” volgen, is de dialectiek. In Marx' werk
zijn deze zaken steeds heel nauw verweven. Zelf heeft hij bovendien over
deze filosofisch-methodologische vraagstukken (zeker in latere jaren)
slechts weinig expliciet geschreven.

In latere versies van het marxisme, m.n. in de stalinistische periode,
werden het historisch en dialectisch materialisme – in een uiterst rigide
vorm – tot een soort artikelen des geloofs. “Histomat” en “diamat” *waren
de gereedschappen waarmee elke proletariër elk vraagstuk in de wereld
zonder problemen de baas kon.* Deze verstarde, onwetenschappelijke (en
ondialectische) zienswijze is tot aan de val van de
Sovjet-Unie<http://nl.wikipedia.org/wiki/Sovjet-Unie> de
officiële filosofie (ideologie) gebleven.

"

Waarvan acte, Oto !!

Henk Elegeert