[D66] Garmonbozia: Zintuig Nummer 6

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Tue Aug 21 11:24:59 CEST 2012

  Ik, eerder onder Re: Garmonbozia: Olympische Gedachten (4),
>Vraag resteert hoe dit trucje heet - dus als men iets kan zien
>juist omdat het *niet zichtbaar* zij (zal toch wel een woord voor
>zijn ?).

  Bedoeld werd de 'sixth sense' (zesde zintuig).

* Traditioneel hebben mensen 5 zintuigen, (zicht, gehoor, smaak,
   reuk en tast,
      http://en.wikipedia.org/wiki/Sense#Traditional_senses
   In de praktijk zijn er uiteraard meer dan 5,
      http://en.wikipedia.org/wiki/Sense#Other_senses
   Dit geeft al aan dat er iets loos is met het begrip *zesde*
   zintuig. Op,
      http://en.wikipedia.org/wiki/Sixth_sense
   staat een menu waar men niet verder mee komt - ondermeer een link
   naar,
      http://en.wikipedia.org/wiki/Extrasensory_perception
   alwaar deze hint,
      Extrasensory perception (ESP) involves reception of information
      not gained through the recognized physical senses but sensed
      with the mind.
   Waarna vaagheid troef.

* De 'sixth sense' betreft de perceptie op meta-niveau: iemand gaat
   niet alleen af op zintuigelijke informatie maar neemt ook waar of
   de waarneming al dan niet spoort met de werkelijkheid. Dit is van
   belang wanneer de traditionele zintuigen doelbewust bedrogen
   worden met rare trucjes. De functie van het zesde zintuig is het
   uitsluiten van zinsbegoocheling, het controleren van de waarnemning.
   Iemand neemt waar (controleert) of men al dan niet naar illusies
   zit te kijken, al dan niet homofonen hoort, al dan niet anagrammen
   leest. Het is allerminst vaag maar juist extreem rationeel. De
   meeste mensen gaan net als dieren af op hun zintuigen, vragen zich
   nimmer af of een waarneming wel klopt en lopen steeds opnieuw in
   exact dezelfde val. Leren, het ontwikkelen van het zesde zintuig,
   is er beslist niet bij.

* Resteert de vraag waarom is er sprake zij van,
      Het *zesde* zintuig ?
   Wie meent dat dit refereert naar de *vijf* traditionele zintuigen,
   kleunt opnieuw mis. Er staat iets anders: het gaat om,
      Het zintuig van '6'
   Wie is nummer 6 ? Feit wil dat hier ooit een TV-serie over gemaakt
   is (volgens menigeen zelfs de beste TV-serie ooit gemaakt),
      The Prisoner
      http://en.wikipedia.org/wiki/The_Prisoner
   In deze serie uit de zestiger jaren bezoekt God (Nummer 6) de Hel
   (in de recente remake van de serie bezoekt Satan daarentegen de
   Hemel),
      http://en.wikipedia.org/wiki/Number_Six_%28The_Prisoner%29
   Planeet nummer 6 (van de 7) uit de Oudheid was,
      Jupiter
   Soms is Nummer 6, de hoofdpersoon uit de TV-serie The Prisoner,
   Jupiter maar meestal is hij de Zon (Zeus) - maar Jupiter is dan
   ook Zeus. Het zesde zintuig is domweg het waarnemen als door de
   zintuigen van God. Vanaf een afstandje naar het Aardse kijken,
   zich niet laten misleiden door z'n zintuigen.

Ofwel: Wat we zien (de wereld) bestaat niet. Het is louter bedacht
om de zintuigen de begoochelen. Op meta-niveau laat dit verschijnsel
zich echter waarnemen - maar de meesten van ons slagen hier niet in.