[D66] Garmonbozia: Vrijmetselaarsbijbel staat online (was: twee urgente links voor M A Fluks! Yes we can = Thank you Satan?)

Henk Vreekamp vreekamp at knoware.nl
Mon Apr 30 17:01:33 CEST 2012

Beste Marc (en Bert),

Dit keer heb je wel gelijk, ondanks je anders vaak afschrikwekkende
esoterische exegeses. Een heleboel symbooltaal van vrijmetselaars is bedoeld
voor onderlinge communicatie: een boodschap van een politicus of
bedrijfschef aan andere vrijmetsers over de motivatie om een bepaald besluit
te nemen. Met als secundair effect de vraag om zich aan te sluiten bij het
betrokken besluit, de rijen te sluiten.

Een bekend voorbeeld vormt president Bush in 2001,  die direct na de aanslag
op de Twin Towers sprak van een kruisvaart (crusade) tegen de islamitische
terroristen. Weinigen begrepen de ware betekenis van deze frase, zagen het
als een quasi-historische toespeling.

Ik spreek hier uit persoonlijke ervaring (het is in openbare stukken terug
te vinden, vandaar): mijn stiefmoeder was in de 1960s secretaris van de
vrouwen van vrijmetselaars. Vanwege o.m. vanwege mijn rationele kritiek als
jongeling werd ik, tot mijn opluchting, het huis uitgezet. Later kreeg ik
ook extra last met VVD-er Vondeling die als metselaar kennelijk was
ingeseind. D66-er Zeevalking, zelf een tijdlang landelijk administrateur der
knutselaars, behoorde echter duidelijk tot een andere lichting en was wel te
vinden voor enige bestuurlijke roering uit de progressieve en humanistische
hoek. Ik beperk me tot het verleden.

Kortom, de masonisten zijn niet allemaal gek en zwart-wit denkend, maar het
zijn grosso modo wel allemaal sektariers van de gegoede stand met een zekere
handicap van subculturele (geheim)taal. En meestal politiek rechts en
conservatief. En behept met een onmiskenbare behoefte mensen en volksdelen
te bevoogden. Aardig vraagje: waarom is Barry Obama zich later Barack Obama
gaan noemen?

Marc, je overdrijft vaak erg, maar enige waakzaamheid tegen de subculturele
codes van machtswellustelingetjes blijft wel geboden. Zeker als politici in
conflictsituaties over instituties en partijen heen een beroep doen op
adhesie van sektegenoten.

D66 staat toch nog altijd voor openheid?

hv,u
----