[D66] Kabinet biedt ontslag aan

Bert Bakker bertbakker7 at gmail.com
Mon Apr 23 13:41:32 CEST 2012

Dat het kabinet ontslag aanbiedt is helemaal niet uniek.
De (gedoog)steun in de Tweede Kamer is komen te ontvallen, het kabinet kan
dus niet meer rekenen op een meerderheid in de Tweede Kamer, dan is de
enige weg het aanbieden van ontslag, resp. het ter beschikking stellen van
portefeuilles.

Er komen dus ook verkiezingen.

De vraag is wat in de tussentijd gebeurt. Er zijn twee smaken: een
demissionair kabinet, dat op de zaken past. Of een missionair tussenkabinet
dat voorstellen kan doen, al moet dan ook steeds met wisselende
meerderheden worden onderhandeld. Er moet wel een meerderheid in de Kamer
daarmee akkoord gaan, maar de financieel-economische situatie is
uitzonderlijk.

Overigens valt het me een beetje tegen dat M.A. Fluks Brussel de schuld
geeft van de drie procent. Ook zonder Brussel is het bij uitstek in het
belang van Nederland om het financieringstekort snel terug te dringen,
anders wordt de economische crisis alleen maar dieper.

Groeten,
Bert.

Op 23 april 2012 12:58 schreef Dr. Marc-Alexander Fluks
<fluks at combidom.com>het volgende: