[D66] Hell of a Job

Erik van den Muijzenberg muijz at dds.nl
Mon Apr 16 21:26:16 CEST 2012

Lijsters,

Ik heb de indruk dat Ernst Debets in zijn bijdrage afkomst en
nationaliteit
ietwat met elkaar verwarde.
Een poging tot verheldering:

*Nicolas Sarkozy is in Frankrijk geboren en heeft de Franse
nationaliteit.

Zijn vader Pal Sarközy de Nagy-Bocsa is een uit Hongarije afkomstige
jood.
Hij was voor de geboorte van Nicolas al tot Fransman genaturaliseerd.
Zijn moeder was een Française, dochter van een tot Fransman
genaturaliseerde jood uit Thessaloniki.

De huidige echtgenote van Sarkozy heeft overigens een dubbele
nationaliteit;
Carla Bruni is zowel Italiaanse als Française.
Het verbaast dan ook niet dat Sarkozy tegenwoordig voorstander is van de
dubbele nationaliteit.

* Barack Obama is in de Verenigde Staten (Hawaii) geboren en heeft de
Amerikaanse nationaliteit.

Zijn vader was een Keniase student en zijn moeder was een Amerikaanse
student. Haar ouders kwamen uit Kansas, maar ze schijnt hoofdzakelijk
Engelse wortels te hebben gehad.

Als toegift een analyse van nationaliteit en afkomst van het Nederlandse
staatshoofd:

* Beatrix der Nederlanden is in Nederland geboren en heeft de
Nederlandse
nationaliteit.

Haar vader Prins Bernhard van Lippe Biesterfeld was een tot Nederlander
genaturaliseerde Duitse immigrant. Haar moeder was Nederlandse.
Beatrix heeft tijdens de Tweede Wereldoorlog tevens de Britse
nationaliteit
verkregen.

Van vaderszijde is Beatrix van Duitse afkomst. Haar moeder Juliana was
van vaderszijde eveneens van Duitse afkomst.
Haar grootmoeder Wilhelmina was dochter van het Duitse prinsesje Emma.
Hiermee is Beatrix voor tenminste 87,5% van Duitse afkomst.

De resterende 12,5% betreft de afkomst van de overgrootvader van
Beatrix.
Formeel geldt de Nederlandse koning Willem III als de verwekker. Deze
was
een zoon van koning Willem II en van de Russische prinses Anna Palowna.
Kortom, Beatrix is dan voor 6,25% van Russische afkomst.
Willem II op zijn beurt was via zijn moeder 50% Pruisisch en via zijn
vader
nog eens 25% Pruisisch en 12,5% Hannovers.

Kortom Beatrix is eigenlijk bijna 95% van Duitschen bloed.

Mogelijk is Willem III echter niet de verwekker van Wilhelmina. Hij
zou volgens
geruchten onvruchtbaar zijn geworden als gevolg van syfillus.
Waarschijnlijk is Wilhelmina dan bij Emma verwekt door jonkheer De
Ranitz.
Hiervoor pleit onder andere dat Wilhelmina toondoof was.
Toondoofheid is een zeldzame erfelijke afwijking, en noch Emma, noch
Willem
III leden er aan. De afwijking zou echter wel voorkomen in de familie
De Ranitz.
De familie is oorspronkelijk afkomstig uit Polen, wat Beatrix enkele
procenten
Poolse afkomst zou opleveren.

De kwestie van de afstamming is interessant omdat volgens de Nederlandse
grondwet slechts afstammelingen van koning Willem I recht hebben op de
Nederlandse kroon.

Tegenwoordig is het door middel van DNA-onderzoek gemakkelijk om vast
te stellen van wie men afstamt. De leden van het Koninklijk Huis
hebben tot
nu toe echter geweigerd DNA af te staan.

Met vr.gr.,
Erik vdMb (van Friese, Brabantse en Russische afkomst)