[D66] Niet vergrijzing, maar verkeerde prikkels zijn oorzaak van de kostenexplosie in de zorg.

Bert Bakker bertbakker7 at gmail.com
Fri Apr 6 09:44:57 CEST 2012

Ja, we zijn het geloof ik wel eens, Henk.

Mijn punt is alleen dat "de" oplossingen die worden aangedragen niet
helpen.
Want een budgetsysteem (de overheid bepaalt de hoeveelheid per aanbieder en
deelt budgetten uit) werkt niet, want funest voor de kwaliteit en de
bejegening.
En een puur marktsysteem (de aanbieder trekt klanten/patiënten aan en
declareert) ook niet, want dan worden kwaliteit en bejegening vaak beter
maar llopen de kosten te veel uit de hand

Het openbaar vervoer, althans wat betreft de Spoorwegen, is trouwens geen
goed voorbeeld. Daar is geen enkele marktwerking. In de jaren negentig is
de publieke monopolist (NS, staatshanden) vervangen door een private
monopolist.
En er is maar één ding erger dan een publieke monopolist, en dat is een
privaat monopolie. Toen om verschillende redenen bleek dat daar echte
marktwerking (concurrentie, iets te kiezen, toezicht, aandeelhouders) niet
mogelijk was, hadden NS (inclusief Prorail) terug in staatshanden genomen
moeten worden. Bij de Spoorwegen bestaat alleen de fictie van
zelfstandigheid, en omdat die fictie tot uitwassen leidt, worden er
allerlei dingen omheen gefantaseerd (marktconforme salarissen,
prestatiecontracten etc.). Maar de kern van marktwerking is dat de
gebruikers iets te kiezen hebben, en daar is niet aan voldaan.

Terug naar de zorg: daar moet dus de keuze van de patiënt (door wie wil ik
wanneer en waar behandeld worden) voorop staan. De overheid moet zorgen
voor sociale voorwaarden (gelijke toegang, haalbare premie) en kwaliteit.

Groeten,
Bert.

Groeten,

Bert.