[D66] Niet vergrijzing, maar verkeerde prikkels zijn oorzaak van de kostenexplosie in de zorg.

Bert Bakker bertbakker7 at gmail.com
Thu Apr 5 09:35:52 CEST 2012

Nou, die babyboomkwestie lijkt me nog zeer actueel, alleen niet de enige
oorzaak van de stijgende zorguitgaven.
Maar met het artikel ben ik het ook van harte eens.

Er is wel een probleem; er zijn in de kern twee mogelijkheden van
financiering: een vast budget - waarvoor de instelling wordt geacht te doen
wat men moet doen (namelijk goede zorg verlenen); en een betaling per
verrichting, die leidt tot maximalisatie van verrichtingen.

In het eerste geval liggen luiheid, overhead en bureaucratie, en vooral ook
lange wachtlijsten op de loer.
In het tweede geval verdwijnen de wachtlijsten en worden de patiënten veel
beter bejegend, maar worden (soms) dingen gedaan die niet strikt
noodzakelijk zijn.

Hier moet de zorgverzekeraar een belangrijke schakel zijn. Veel
zorgverzekeraars zijn daar trouwens nog absoluut niet ingericht, of enkel
voor sommige meer routineuze handelingen (staar- en knieoperaties). Er zijn
sectoren waarin met een combinatie van budget en betaling per verrichting
wordt gewerkt, en daar lijkt muziek in te zitten.

Groeten,

Bert.

Op 4 april 2012 21:54 schreef Henk Elegeert <h.elegeert at gmail.com> het
volgende: