[D66] 'Waar is de universiteit Tilburg mee bezig?'

Henk Elegeert h.elegeert at gmail.com
Fri Sep 30 15:41:39 CEST 2011

Martin Bosma: 'Waar is de universiteit Tilburg mee
bezig?'<http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/2938480/2011/09/30/Martin-Bosma-Waar-is-de-universiteit-Tilburg-mee-bezig.dhtml>
Martin Bosma - 30/09/11, 13:59
Martin Bosma. (c) ANP

*Bij de opening van het academisch jaar riep de rector-magnificus van de
Radboud Universiteit dat er een 'nieuwe universitaire elite tegen Wilders'
nodig is. In Tilburg wil dat nog niet erg lukken, stelt Martin Bosma, Tweede
Kamerlid voor de PVV.*
Wat is er toch aan de hand met de Universiteit van Tilburg? Heeft dit
instituut nog wel wetenschappelijke pretenties? Eerst de Tilburgse professor
Stapel met gefingeerde data, toen Marcel Zeelenberg die met Roos Vonk van
Wakker Dier/Radboud Universiteit 'bewees' dat vleeseters hufters zijn.

Vorige week mocht ik Kamervragen stellen over Rob Riemen, die een enorm
aantal 'citaten' van Menno ter Braak volledig uit zijn duim blijkt te hebben
gezogen, tot twee keer toe - zonder dat de universiteit ingreep. Maandag 26
september een potsierlijk
stuk<http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/2938440/2011/09/26/PVV-verlangt-terug-naar-de-tijd-dat-de-Kerk-nog-het-zwaard-hanteerde.dhtml>
 in *de Volkskrant* van Jan Jaap de Ruiter, ook al verbonden aan de
Universiteit van Tilburg.

*Nieuwe universitaire elite*
Bij de opening van het academisch jaar riep de rector-magnificus van de
Radboud Universiteit dat er een 'nieuwe universitaire elite tegen Wilders'
nodig is. In Tilburg wil dat nog niet erg lukken. De Ruiter slaagt er al
niet in de titel van mijn boek foutloos te copy-pasten. Hij schrijft dat ik
stel 'dat mensen als Henk en Ingrid 'voor de christelijke waarden in
Nederland opkomen' (p. 94).

Sorry, dat staat echt niet in mijn boek. Het komt zelfs niet in de richting.
Henk en Ingrid figureren niet in mijn boek. Helemaal dubieus is dat De
Ruiter erbij vermeldt 'p.94', daarmee een wetenschappelijke accuratesse
suggererend, waarschijnlijk in de hoop dat niemand het nazoekt. Ook twee
andere citaten zijn een samenraapsel.
**
De Ruiter roept dat ik iets uit het bijbelboek Matteüs citeer. Dat doe ik
nergens in mijn boek. Hij schrijft zelfs dat ik er 'stukken uit de Bijbel'
citeer. Klopt ook al niet. De Ruiter stelt dat ik in fractievergaderingen
stukken uit de Bijbel voorlees. Hoe denkt hij dat te weten? Ik kan me niet
herinneren dat hij een fractievergadering heeft bijgewoond.

*Wetenschappelijke doodzondes*
Dat zijn allemaal al wetenschappelijke doodzondes. Maar de portee van zijn
stuk is dat evenzeer. Zijn verwijt is dat de PVV niet christelijk is, maar
dat wel beweert te zijn. Ook hier weer een fundamenteel wetenschappelijk
manco. Ik stel in mijn boek nergens dat de PVV christelijk is. Wel heb ik
een enorme waardering voor het christendom, dat het grote, schragende,
fundament is van onze beschaving. Ons past daarvoor enorme waardering en
dankbaarheid, en niet het platvloers denigreren zoals gewoon is in linkse
kring.

Dat is iets anders dan je eigen partij als christelijk bestempelen. Dat doe
ik dan ook nergens in mijn boek. De Ruiter gooit ook de laatste
wetenschappelijke pretenties overboord als hij schrijft dat de PVV
'terugverlangt naar de tijd dat de Kerk nog het zwaard hanteerde.' Een
dergelijke verstrekkende stelling had een serieus wetenschapper onderbouwd.

*Martin Bosma* is Tweede Kamerlid voor de PVV.
"

...  Wetenschap en geloof?

Henk Elegeert