[D66] Marx is hot...

Henk Elegeert h.elegeert at gmail.com
Thu Oct 27 22:17:52 CEST 2011

Op 27 oktober 2011 02:32 schreef T. Jouwstra <tjouwstra at wxs.nl> het
volgende:

  Mijnheer Elegeert,

> U stelt dat de markt een systeem is. Ik kom regelmatig op de markt om mijn
> vleesje, visje en groenten te bestellen. Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig
> naar dat systeem, waarnaar u verwijst. Kunt u me dat toelichten?

Goedendag Mijnheer Jouwstra,

Zeker kan ik dat, maar vertelt u eens, Mijnheer Jouwstra waar precies 'uw
markt' zich binnen het systeem bevindt, en; waar(door precies) u nu al
reeds meent het dat 'uw' vleesje, visje en groenten' te kunnen noemen en u
zouden toebehoren zonder daar ook daadwerkelijk over te kunnen beschikken ?

"Markt !!", Mijnheer Jouwstra, kent immers vele vormen, en zelfs in het zgn.
één geworden Europa - wij kwamen daar reeds eerder al eens over te spreken -
is daarnaast die eenduidigheid, vooral (door de politiek, en -zowel
landelijke als plaatselijke besturen) wel geclaimd, maar juist heel ver te
zoeken.

Om te beginnen, Mijnheer Jouwstra, zijn zelfs - zo niet alle, dan toch de
meeste van - uw claims al onderdeel van het systeem. Zo geldt dat ook de
'markt' die u daadwerkelijk bezoekt. In Antwerpen of Gent immers zult
u met menigmaal totaal andere 'producten' dan die welke u daar in Utrecht op
de/uw 'markt' aantreffen, en kunnen aanschaffen, vooropgesteld dat u zich in
de positie bevindt vollop onderdeel van die 'markt' te kunnen zijn. U
begrijpt (nu ook), Mijnheer Jouwstra, wellicht ook uw eigen ('markt')positie
in dat geheel? ;)

Zelfs - ik zal u deels ter wille zijn - geldt dat ook dat wat u 'uw'
vleesje, visje en groenten' noemt. Binnen deze zelfde context geldt dat
namelijk ook immers ten aanzien van uw nieuwsgierigheid naar het
systeem, Mijnheer Jouwstra.

Ik had u natuurlijk in die zin ook kunnen verwijzen naar uw commerade Oto,
en u kunnen bestoken met wsws.org-verwijzingen, en naar reeds lang geleden
overleden (vermeende) 'helden', of naar de quasi hedendaagse varianten
daarvan zonder dat u dan zelf nog iets te vertellen zou hebben van wat u -nu
nog- 'uw' vleesje, visje en groenten' kunt noemen. :) U zult het dan toch
echt moeten doen met wat uw Pavlovisten/commerades onder 'uw' 'vleesje,
visje en groenten' menen te moeten verstaan. ;)

U begrijpt, Mijnheer Jouwstra, hoezeer dat ook in 'uw markt' systeem in zou
grijpen? Hoe ook uw Pavlovisten/commerades de vrijheid nu, zelfs van burgers
die oplossingen willen voor fouten in het systeem, wensen aan te grijpen om
de mislukte revoluties van eeuwen geleden, en die nu alsnog graag zouden
willen doen plaatsvinden?

Gaarne uw reactie ... opdat we de discussie wat meer inhoud kunnen geven, in
elk geval zelf weer kunnen oppakken ... Of zou u - nu u (naar ik hoop) iets
meer begrijpt van het systeem (ik weet, ben nog alles behalve compleet in
mijn uitleg) - eens kunnen uitleggen, wat wel te gebruiken zou zijn uit
diens inbreng, en vooral ook waarom ? M.a.w. welk probleem lost men op met
de dol-dwaze reacties van deze Pavlovisten, en wie zit daarop te wachten?

Henk Elegeert