[D66] Occupy beweging in Nederland

Ernst Debets edebets1 at euronet.nl
Sat Oct 15 13:43:12 CEST 2011

Met je eens Bert,

Echter bij punt 5 maak ik nog een aantekening:

Er is niets mis met een bonus als een extraatje voor iemand die met
zijn/haar inzet bijdraagt aan een goed resultaat van de onderneming.

Ik vind echter wel dat ook hier het beginsel van "gelijke monniken, gelijke
kappen" moet gelden: betaal bonussen uit als een gefixeerd percentage van
het salaris, dwz: de werknemers als  bonus 1 maandsalaris, dan dient dit ook
voor de RvB en andere topmanagers te gelden.  In de zin van nettobonus zal
de top dan toch meer geld krijgen dan de gewone werknemers omdat hun
basissalaris al hoger is, echter het zijn dan niet van die exorbitante
bonussen als we thans kennen. Een dergelijke sleutel zal de kritiek op het
bonusbeleid m.i. doen verstommen. Het zogenaamde talent dat alleen maar voor
het grote geldgraaien gaat kan dan misschien beter ophoepelen naar London of
New York als ze daar gelukkig van worden.

Ernst Debets/

Zaanstad