[D66] Breivik

Fritz van Rikxoort fritz at rikxoort.demon.nl
Tue Jul 26 10:27:18 CEST 2011

Je hebt gelijk Mark, dat er bestuurlijke ordening is,

En corruptie onder politieke bestuurders is anders dan elders er één van
zakken vullen en baantjes jagen en minder laten betalen door bedrijven.

Maar onze sectoren zijn veelal verweven met overheidsgeldstromen, en daar
tiert oplichting en zakkenvullerij van (semi-) overheidsbestuurders welig.
Dus het gaat niet alleen om de corruptie bij direct-politieke bestuurders
maar ook om et veel grotere veld van gesubsidieerde instellingen en
bedrijven en het veel grotere veld van (semi-overheids)bestuurders die een
één-op-één-relatie hebben met partijene en hun bestuurders.

Dat geldt vor gezondheidszorg, onderwijs enzovoort maar zelfs voor banken.
M.i. is het egsloten circuit van elkaar dure baantjes toeschuiven per
definitie ook corrupt.

Fritz

> Eens, Mark,
>
> Berhalve dat 1/3e tot 1/2 bestuurders wel degelijk corrupt is.

Na mijn jaren in de VS en Italie moet ik toch constateren dat de politieke
cultuur in NL ondanks het gebrek aan democratische structuren merkwaardig
geordend is. Geld, en dus de invloed van de vermogende private sector op
de democratie, heeft zowel in de VS als in Italie een veel grotere invloed
op bestuurders. In Italie op een illegale en in de VS op en legale wijze.

Waarschijnlijk komt het omdat het in NL niet zo nodig is, omdat burgers
toch
al nauwelijks de koers van het land bepalen.... Het poldermodel geeft die
macht gratis aan het bedrijfsleven en belangenorganisaties.

> Bijvoorbeeld in de sector die ik van binnenuit kende moeten 1/3 tot 1/2
> van de bestuurders door ontwikkelassr en bouwers betaald worden.

Schokkend vind ik ook dat de burgers het allemaal niet zoveel lijkt te
interesseren als schandalen zoals in de bouwsector aan het licht komen.
Dubbele paspoorten vindt men interessanter.

> En die onafhankelijke media ontbreekt het muv internet nou juist erg aan
> in NL. Alleen Trouw als dagblad is onafhankelijk qua opstelling en
> kritisch naar de eigen interessekring. De rest is gebonden aan partij of
> stroming.
>

> En door de idiote versnippering van media ontbreken redacties die dieper
> gaan dan papegaaien wat bon ton is. Geluiden van buiten de elitaire
> cirsuits of van buiten NL-etje dringen nauwelijks door.

Vooral een gevolg van amateurisme? NL is simpelweg te klein?

> Dan ontstaat gemanipuleerde beeldvorming als dat burgers regels
> ontduiken,
> terwijl NL internationale verdragen en Europse regels ontduikt in
> nationale regels en circulaires en onrechtmatige praktijken.

Klopt. Het immigratiehoofdstuk van het gedoogakkoord is bv één lange
opsomming van beleidsvoornemens die tegen Europese regelgeving ingaan.
Gelukkig erkent men die zelf ook door tig keer te noemen dat men in zal
zetten op het wijzigen van EU richtlijnen.

> Dan ontbreekt zelfreflectie van ons achterlijke stelsel zonder oude
> bekende checks en balances en scheiding der machten cf. Montesquie,
> zonder
> een constitutioneel hof dan andere landen wel invoerden na WOII, enz.
> enz.

Benoemde bestuurders hebben ongelooflijk veel vrijheid om te doen wat men
wil, zonder counterbalancing powers en zonder de noodzaak van
verantwoording.

Mvg,
Mark Giebels