[D66] 'Google verzamelde mac-adressen van clients', tijd voor maatregelen?

Ernst Debets edebets1 at euronet.nl
Mon Jul 25 22:38:21 CEST 2011

Dit pleit er dus voor om je netwerk te beschermen. Als ik mijn computer
aanzet dan zie ik ook alle netwerken in de buurt, maar dit zijn gelukkig
verstandige gebruikers: zij hebben allen keurig een WPA2 beveiliging (al zal
die best wel te kraken zijn). Google streetview is door mijn straat gereden
(aan mijn auto te zien ca 2 ½ jaar geleden) en heeft volgens mij wel de
netwerken opgepikt, maar kan er geen toegang toe krijgen op de normale
manier (er heeft niemand aangebeld om mijn WPA2 sleutel te vragen J).

Dan moet je ook nog weten welk netwerk van wie is. Gelukkig ken ik mijn
buren en kan al een heleboel uit de naamgeving van een netwerk concluderen.

Deze infobrokjes zullen ongetwijfeld ook door de streetview auto’s opgepikt
zijn, maar ze zijn denk ik niet in staat de losse brokjes tot bruikbare
zaken aan elkaar te zetten.

Tip om dit gedonder op simpele manier te voorkomen:

-          Beveilig je netwerk met WPA2 sleutel

-          Zet overdag geen computer aan als je niet thuis bent

-          ’s avonds is het donker en streetview komt maar 1x langs,dus
overdag als de meeste mensen op hun werk zitten, dus staan er geen computers
aan (zie hierboven).

Het mag allemaal wat simpel en naïef lijken, maar simpelheid en naïviteit
zijn misschien wel de beste wapens tegen de gluurders van Google. Ik zie ze
mij nog niet voor de rechter slepen omdat ik mijn netwerk heb beveiligd en
mijn PC niet aanstond op het moment dat de streetview auto langsreed.

Ernst Debets/

Zaanstad