[D66] Breivik

Mark Giebels mark.giebels at gmail.com
Mon Jul 25 16:00:54 CEST 2011

Helemaal eens Bert. Onze democratie werkt in zijn algemeenheid erg slecht.
Met name weinig kritisch ten opzichte van het functioneren
van (semi-)overheidsinstellingen. Geen tot zeer beperkte invloed van burgers
(Euro- en Europacrisis geeft de gevolgen daarvan duidelijk weer). Pim
Fortuyn maakte daar terecht gehakt van. In tegenstelling tot Bosma's
boek was zijn analyse wel degelijk constructief; zijn boek heb ik met veel
interesse gelezen.

Het is wel zo dat een land de politici krijgt die het verdient. In NL zijn
dat PvdA'ers en CDA'ers die regentesk 'namens ons' op de winkel passen.
Directe democratie met de bijbehorende verantwoording heeft helaas geen
draagvlak in NL. Past traditioneel ook niet in onze verzuilde cultuur.

Vanwege dat gebrek aan burgerparticipatie, debat, verantwoording naar de
burgers en democratische controle is Nederland slecht in zelfreiniging van
het bestuur; er zijn weinig tot geen counterbalancing powers.

NL is qua structuur een bananenrepubliek, met het geluk dat we een vrije
media hebben en dat de meeste bestuurders niet corrupt zijn. En dus vind de
gemiddelde Nederlander het wel best zo. Hoe ze ook klagen in het café.

Mvg,
Mark Giebels