[D66] Leden PvdA, D66 en GroenLinks beginnen eigen beweging

Henk Elegeert h.elegeert at gmail.com
Thu Dec 22 22:45:44 CET 2011

Voor wat betreft de aanleiding:
https://twitter.com/#!/thijskleinpaste/statuses/149454307580841984

"
Thijs Kleinpaste
Voor de duidelijkheid: wat mij betreft komt er geen nieuwe partij. Met
elkaar praten over uitdagingen van Nederland: altijd voor te porren.

Op 22 december 2011 22:05 schreef Ernst Debets <edebets1 at euronet.nl> het
volgende:

 Waar het de EU politiek betreft is D66 samen met de partijen die de ALDE
> fractie in het EP vormen een soort roepende in de woestijn.

Maar, hoe zou dat nu kunnen ? Het Kabinet Balkenende presteerde het nog om
een hele goede aanleiding over de EU, de Euro en een nieuwe grondwet, voor
debat de grond in te boren. Als gevolg waarvan de burger/kiezer het wel een
beetje heeft gehad met dat Eurpees geleuter.

> Het moge duidelijk zijn (wat mij betreft in ieder geval wel) dat er geen
> alternatief is, want het uit elkaar (laten) vallen van de Euro en misschien
> de EU is nog rampzaliger dan het huidige beleid van de lidstaten.

'Maastricht' was niet af, en men heeft niets gedaan om er dat vervolg aan
te geven die nodig was. Europese banken slepen de EU achter zich aan. Daar
- zo (b)lijkt - is het misgegaan. Hoe te herstellen? En op naar de volgende
crisis?

> Wat nodig is, is dat alle politici ruggengraat tonen en zich niet door
> onderbuikgevoelens (lees: nationalisme) laten leiden.

De onderbuik is gevoed door de bestuur en politiek die liever in
achterkamertjes het overleg voert. Daar creëert men bepaald ook geen
vertrouwen mee, Ernst. Als de burger/kiezer vervolgens voor de aangerichte
ramp opdraait wil die nu ook boter bij de vis. Wenst (liever) niet te
betalen voor geblunder van anderen, en geef hen eens ongelijk ?!

Wat nodig is is dat men elkaar weer kan vertrouwen, en dat komt er (nog)
niet. Als D66 zelf ook de winst al binnen wil hebben voordat
er geïnvesteerd is, zal hen dat ook niet lukken. D66 moet naar de
burger/kiezer toe, en het oor te luister leggen over de kritiek die er is,
en wat de 'onderbuik' zoal vreest.

> ****
>
> Probleem is dat de kiezers veelal niet verder kijken dan hun neus lang is,
> hetgeen tot winst van de nationalisten a la PVV leidt en argwaan/opschuiven
> naar nationalisten door de gevestigde orde.

Probleem is dat men de kiezer niet erg serieus meer neemt,en politici ala
Balkenende de winst al in de zak menen te hebben zitten. Nieuwsuur gisteren
met (g)Lubbers, Kok en Bolkenstein konden niet duidelijker zijn ...

> Je ziet het: ik heb niet erg veel op met dit kortzichtige gedoe van het
> stemvee. Om met van Gaal te spreken: is D66 nou zo slim of zijn de kiezers
> nou zo dom?

Te kort door de bocht, Ernst wat mij betreft, en een voortgang op de reeds
verkeerd ingeslagen weg. Kiezers zijn niet dom, eerder de politiek/bestuur
dat de kritiek in de wind slaat/sloeg, of meent het beter te weten dan de
burger.

****

> ** Stelling van de dag is dus:
>
> Euroscepticisme leidt tot verdere economische rampspoed in alle EU landen.

Onhoudbare stelling Ernst, zoals de zaken er nu voorstaan gaat het daar
niet meer om. Het verhinderd zelfs te komen tot oplossingen om uit de
crisis te komen. De Eurosceptici blijken - en dat al een hele poos - het
gelijk meer aan hun kant te hebben op dit moment. Hen verketteren gaat echt
niet werken, en zeker niet om het daarmee op te lossen.

Wat doen intussen de banken? Wachten op de politiek? Of is er voldoende
erkenning intussen over hun rol in deze huidige crisis? En wat gaan ze
doen? Hoe krijgen de burgers weer meer controle over hun middelen? Worden
keuzes ook weer hun keuzes die hen echt verder helpen, of worden het
schulden die ze niet (langer meer) kunnen ophoesten?

Waar kan de burger/kiezer nog vertrouwen in koesteren, Ernst? Dat is de
centrale vraag.

Henk Elegeert