[D66] Spaans benauwd voor eigen Europees enthousiasme?

Henk Elegeert h.elegeert at gmail.com
Thu Dec 8 11:12:59 CET 2011

Henk,

De reden voor de benauwdheid?:

De gevaarlijke eurofilie van D66 en de
NRC<http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Afshin-Ellian/324396/De-gevaarlijke-eurofilie-van-D66-en-de-NRC.htm>

woensdag 7 december 2011 10:01

[image: De chantagetaal van zuidelijke charlatans is ronduit belachelijk]De
chantagetaal van zuidelijke charlatans is ronduit belachelijk

De Europese Unie is in een nieuwe fase beland. De Franse minister van
Buitenlandse Zaken, Alain Juppé,
vreest<http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Europese-Unie/323782/Franse-minister-Juppe-vreest-geweld-bij-einde-euro.htm>
dat
de schuldencrisis kan leiden tot een 'explosie' van de Europese Unie en van
gewapende conflicten op het Europese continent.

Dat is pas forse taal! De Franse minister is eigenlijk van mening dat de
schuldencrisis een 'existentiële crisis' voor Europa is: ‘Alles wat in de
afgelopen twintig jaar is bereikt, sinds het verdrag van
Maastricht<http://www.elsevier.nl/web/10220633/Opinie/Brussels-Blog/Bye-Bye-Verdrag-van-Maastricht.htm>,
en zelfs sinds de oprichting van de Europese Unie, wordt in twijfel
getrokken.'

Daarom waarschuwt hij dat door de crisis gewapende
conflicten<http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Europese-Unie/323782/Franse-minister-Juppe-vreest-geweld-bij-einde-euro.htm>
in
Europa kunnen uitbreken: ‘We hebben onszelf de afgelopen decennia
wijsgemaakt dat het gevaar van conflict op het continent is verdwenen, maar
daar ben ik niet zo zeker van.'

*Hooligans*
Gewapende conflicten op het continent? Staan hooligans en Europese
commando’s klaar om elkaar aan te vallen? Vreemd dat dit ons niet
opgevallen.

Is Frankrijk van plan om een ander land aan te vallen? Hoe, met welke
wapens? Wij zijn toch allemaal lid van de NAVO? Dit vreemde taalgebruik
duidt de toestand van de Europese Unie aan. Het is een zieke
toestand<http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Europese-Unie/316610/Economische-groei-in-EU-vertraagt-inflatie-stijgt.htm>.
Een toestand waarin voor het eerst sinds 1945 wordt aangedurfd om van
oorlog en gewapende conflicten te spreken.

Dit is ongevaarlijk, maar onnozel taalgebruik. Omdat er geen halve
Europeaan is, die aan een oorlog of conflict denkt.

*Echt gek*
Sommige politici zijn gek geworden. En dat is het probleem van Europa.
Hysterische
eurofielen <http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Politiek/316727/Wilders-Geduld-raakt-op-met-dit-eurofiele-kabinet.htm>zijn
een groot probleem voor Europa.

Nationalisme kan onder bepaalde omstandigheden gevaarlijk zijn. Maar de
vraag is juist wat de voedingsbodem voor nationalisme zou kunnen zijn. De
euro is op dit moment een sterke voedingsbodem voor nationalisme en
nostalgische gevoelens. De belangrijkste politici uit de periode dat
de euro werd ingevoerd, hebben verklaard dat die invoering een
misgeboorte<http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Economie/323746/Nout-Wellink-noemt-politiek-bestuur-euro-mislukt.htm>
was.
Zijn zij straks schuldig aan het uitbreken van een Europese oorlog?

Volkskrant-redacteuren Martin Sommer en Paul Brill hebben zich verdiept in
de geboorte van de euro. Ze hebben met verschillende politici gesproken,
met een prachtige reportage over het ontstaan van de
euro<http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Politiek/322972/Wat-levert-de-euro-ons-nu-werkelijk-op.htm>
als
resultaat. Bijna alle godfathers van de euro nemen er nu afstand van
- althans van de misgeboorte.

*Woede*
Martin Sommer schrijft: ‘Hans
Hoogervorst<http://www.elsevier.nl/web/10148179/Biografieen/Hans-Hoogervorst.htm>,
toenmalig financieel woordvoerder van de VVD-fractie en bekend met Italië,
wekte tezelfdertijd de woede van D66 met zijn uitspraak dat de Italianen,
eenmaal bij de euro, de teugels meteen zouden laten vieren. Dat zomaar te
zeggen getuigde van gebrek aan respect. Van de eurofiele D66 mocht men geen
enkel twijfel uiten over de invoering van de euro.’

Van D66 moet iedereen worden gerespecteerd. Corrupte, maffiose staten en
gemeenschappen moeten worden gerespecteerd, als het aan D66
ligt<http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Politiek/323286/VVDers-willen-liever-met-D66-regeren-dan-met-PVV.htm>.
Ik ben erg blij dat de Italianen zelf democratischer en kritischer zijn
dan Democraten 66.

Kritiek kan tot respectloze toestanden leiden, dat is een wezenlijk aspect
van de politiek. De partij van de bureaucraten wil een orde vestigen die
boven alle twijfels verheven is. Dit is een ronduit totalitaire utopie.

*Liefde*
Je moet niet met oorlogen dreigen. Wel moeten D66 en hun zuidelijke
geestverwanten ter verantwoording worden geroepen voor deze
schuldencrisis<http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Commentaren/321586/Merkel-heeft-gelijk-crisis-duurt-nog-zeker-10-jaar.htm>,
voor de misgeboorte van de euro en voor de heerschappij van bureaucraten.

Martin Sommer stelt - terecht - ook de journalisten ter verantwoording voor
hun kritiekloze liefde voor Europese Unie. Onder het mom van redelijkheid
en nuance, het handelsmerk van NRC Handelsblad, collaboreerden sommige
journalisten met een ondemocratische wantoestand binnen Europa.

Ideologisch gedreven journalisten van de zogenaamde kwaliteitskranten
moeten zich schamen voor hun gebrek aan professionaliteit en een kritische
blik.

*Gewichtig*
Terecht komt Sommer tot de volgende conclusie:

‘De journalistiek, voor zover betrokken, vocht aan de kant van de politici
die de euro wilden. Europa was goed, want was het antwoord op de Tweede
Wereldoorlog. En nog altijd hoor je als gewichtig standpunt dat er nu moet
worden "doorgepakt" met het overdragen van zoveel mogelijk competenties aan
Brussel. Alles om te voorkomen dat Nederland zich met dit verschrikkelijke
kabinet "terugtrekt achter de dijken". Het is geen argument dat hout snijdt
maar de dorst van het morele gelijk is onlesbaar. Nu zitten we met de
gebakken peren.’

Dit schaamteloze lichtzinnige volk van eurofielen is al lang de schaamte
voorbij. Wie mij niet gelooft, moet een paar hoofdredactionele commentaren
van de NRC <http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Afshin-Ellian/320893/NRC-Handelsblad-en-het-Nederland-van-Rutte.htm>lezen.
Je haren gaan recht overeind staan.

*Faillissement
*Na het faillissement van enkele banken zou het faillissement van dit type
politici en media een zegen zijn voor de democratie.

Maar er is wel een probleem: de stille strijd tussen noord en zuid.

De Franse president Sarkozy sprak weer in apocalyptische
termen<http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Europese-Unie/323948/Sarkozy-Zonder-euro-verdubbelt-Franse-staatsschuld.htm>:
zonder de euro zou ook Europese economische samenwerking niet meer mogelijk
zijn. Maar meneer de president, hoe konden de Europese landen - zonder euro
en ondanks de dreiging van de Sovjet-Unie - zo succesvol samenwerken?
De chantagetaal van zuidelijke charlatans is ronduit belachelijk - om hier
maar geen grotere krachttermen te gebruiken.

Afshin Ellian<http://www.elsevier.nl/web/Auteur.htm?dbid=111&typeofpage=71806>

"

Henk Elegeert

Op 8 december 2011 09:58 schreef Henk Vreekamp <vreekamp at knoware.nl> het