[D66] FW: AUB teken ook deze petitie.....

Erik van den Muijzenberg muijz at dds.nl
Tue Apr 5 07:13:28 CEST 2011

De relevante wetsartikelen lijken me 242 t/m 244 WvS.

Art. 242
Hij die door geweld of een andere feitelijkheid of bedreiging met
geweld of een andere feitelijkheid iemand dwingt tot het ondergaan van
handelingen die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel
binnendringen van het lichaam, wordt als schuldig aan verkrachting
gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete
van de vijfde categorie.

Art. 243

Hij die met iemand van wie hij weet dat hij in staat van
bewusteloosheid of lichamelijke onmacht verkeert, dan wel aan een
zodanige gebrekkige ontwikkeling of ziekelijke stoornis van zijn
geestvermogens lijdt dat hij niet of onvolkomen in staat is zijn wil
daaromtrent te bepalen of kenbaar te maken of daartegen weerstand te
bieden, handelingen pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het
seksueel binnendringen van het lichaam, wordt gestraft met
gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde
categorie.

Art. 244

Hij die met iemand beneden de leeftijd van twaalf jaren handelingen
pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen
van het lichaam, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste
twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Het delict valt nu onder 244, ipv 242.
In beide gevallen is de maximumstraf 12 jaar.
Wat de petitie blijkbaar beoogt is het opheffen van het verschil
tussen 242 en 244, maar wat is de zin daarvan?

Met vr.gr.,
Erik vdMb

(Jammer dat onze eminenten jurist Hein WvM niet meer op de lijst
actief is.
Die zou het vast allemaal kunnen uitleggen.)