Gedoogkabiet is Bruin-1

Henk Elegeert h.elegeert at GMAIL.COM
Fri Sep 17 14:18:21 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 17 september 2010 11:20 heeft Dr. Marc-Alexander Fluks
<fluks at combidom.com> het volgende geschreven:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Bij gebrek aan echt nieuws een komkommernieuwtje...

Terwijl zo'n nieuw te vormen Kabinet genoeg nieuws op zou kunnen leveren ...

Dit soort van achterkamertjes gedoe - gepriegel van Wiegel, noem ik
het altijd - hoort niet thuis in een zichzelf respecterende
Democratie.
Maar goed, die ligt ook op z'n gat ...

> PvdA-raadslid spreekt over bruin kabinet,
>  http://www.refdag.nl/nieuws/politiek/pvda_raadslid_spreekt_over_bruin_kabinet_1_502960

Alsof Pfda'ers geen bruinhemden politiek durven bedrijven ?!!!

> PvdA noemt rechts kabinet 'bruin',
>  http://www.telegraaf.nl/binnenland/7676930/__PvdA_noemt_rechts_kabinet__bruin___.html
>
> Beter zou het zijn om te spreken van Bruin-2.

?? Welk Bruin-1 is er geweest?

> Ik begrijp niet waarom CDA en VVD zo kwaad zijn. Men doet het
> toch echt allemaal zelf.

Kei leuk en best gezellie ... ;)

Klink: Bleker wilde ook niet onderhandelen met PVV (zie Elsevier)
vrijdag 17 september 2010

CDA-dissident Ab Klink zegt dat de voorzitter van zijn partij, Henk
Bleker, net als hij niet wilde doorgaan met de onderhandelingen over
een minderheidskabinet met gedoogsteun van de PVV. 'Bleker was het met
mij eens.'

Dat heeft demissionair minister van Volksgezondheid Klink volgens de
GPD-bladen gisteren gezegd na afloop van een debat met de Tweede
Kamer. Bleker zegt zich niet te kunnen vinden in de woorden van Klink:
'Dat kan ik niet plaatsen.'

'Ik wilde niet meer, het zat me tot hier,' zei Ab Klink. Bijna had
zijn wantrouwen in de onderhandelingen het einde betekend van een
rechts kabinet, maar hij besloot uiteindelijk uit de Tweede Kamer te
stappen.

Verhagen
CDA-fractievoorzitter Maxime Verhagen wilde wel doorgaan met de
onderhandelingen met de VVD en de PVV, en die lijn koos Bleker
uiteindelijk ook.

Klink zegt dat hij zijn bezwaren heeft opgeschreven op verzoek van
Verhagen en Bleker: 'Bij mijn weten hebben ze die maandag gezegd: 'Zet
je gedachten eens op papier.' Dat heeft Verhagen altijd ontkend.

De brief lekte later uit, waarna een dagenlang crisisberaad volgde.
Klink beweert dat de brief alleen voor Verhagen en Bleker was bedoeld,
en niet voor de hele fractie, zoals Verhagen zegt.

Vertrouwen
Het crisisberaad resulteerde in een verlies voor Klink. Hij zou, net
als de twee andere dissidenten Ad Koppejan en Kathleen Ferrier, zijn
mond houden tot er een regeerakkoord lag. Voor PVV-leider Geert
Wilders was het vertrouwen in de christen-democraten echter verdwenen
en hij trok de stekker uit de onderhandelingen.

Wilders was bang dat de drie dissidenten het kabinet zouden
dwarsbomen. Nadat Klink uit de Tweede Kamerfractie van het CDA stapte,
waren er geen bezwaren meer tegen verdere onderhandelingen. Gisteren
werd bekend dat de gesprekken tussen Mark Rutte (VVD), Wilders en
Verhagen nog ongeveer twee weken zullen duren.
Door Maartje Willems