FW: Raadsheer Hof stalkte getuige Wilders

Fri Oct 22 11:03:17 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Rechtspraak ‘Schalken stuurde gesprek steeds naar Wilders-proces toe’
Raadsheer en getuige bij penibel diner

http://www.depers.nl/binnenland/518616/Raadsheer-bij-penibel-diner.html

Door: Kustaw Bessems & Merel van Leeuwen
Gepubliceerd: gisteren 23:12
Update: vandaag 08:53

Een raadsheer die de vervolging van Geert Wilders beval, heeft gepoogd een
getuige in diens proces ervan te overtuigen dat dit terecht was.

Wilders: maffiapraktijken bij penibel diner

Tom Schalken, hoogleraar en een van de raadsheren die het Openbaar
Ministerie dwong om PVV-leider Geert Wilders te vervolgen, heeft in mei
gedineerd met arabist Hans Jansen, getuige-deskundige voor Wilders. Jansen
was uitgenodigd in een eetclubje waar Schalken toe behoort voor een debat
over het Wildersproces.
‘Het etentje waarbij ik betrokken was’, aldus Schalken, ‘was een bijeenkomst
van het Vertigo-gezelschap, een club van vrienden uit verschillende
disciplines die al twintig jaar bijeenkomt en maatschappelijke thema’s
bespreekt. De gastheer nodigt soms mystery guests uit. Dat bleek in dit
geval Hans Jansen te zijn.’

Volgens de gastheer die Jansen inviteerde, freelance Midden-Oostendeskundige
Bertus Hendriks, wist Schalken echter dat Jansen zou komen. Dat die
getuige-deskundige was in het proces, ‘leek ons wel wat voor de eetclub’,
aldus Hendriks.
In de eetclub van acht, negen man zit een aantal juristen. Naast Schalken is
dat onder anderen Henk Wooldrik, eveneens raadsheer-plaatsvervanger in
Amsterdam. Hendriks: ‘De zaak-Wilders leidde tot veel discussie binnen de
club. We hadden eerder publicist Paul Scheffer uitgenodigd. Scheffer en
Schalken stonden tegenover elkaar. Dat smaakte naar meer. Jansen was
uitgenodigd vanwege zijn uitdrukkelijke stellingname, dat geeft voer voor
discussie.’
Het diner dreigde even in het water te vallen. Hendriks: ‘Jansen arriveerde
eerst. Schalken als tweede. Ik zei over Schalken: dit is de man die heeft
meegeschreven aan het vonnis van het hof. Jansen was meteen boos. Hij zei:
dan had ik de uitnodiging nooit moeten accepteren. Hij wilde weg en zei: wat
ik hier zeg, kan tegen me gebruikt worden, Schalken kan me laten oppakken.
Absurd.’
‘Schalken was verbouwereerd. Ik moest lullen als brugman om Jansen over te
halen om te blijven. Hij eiste immuniteit. Dat vond ik nogal paranoïde, want
de discussies die we voeren blijven binnenskamers.’
Hendriks noemt de sfeer ‘een beetje raar’, maar de discussie prettig.
‘Schalken heeft meegeschreven aan het vonnis, daar hebben we het over gehad.
Jansen sprak van Sovjetpraktijken, een heksenproces. Meestal heeft hij een
ironische toon, maar ik weet nu niet meer of dat ironie was.’
Jansen schreef deze week namelijk een verontwaardigd stuk op weblog
Hoeiboei. Volgens hem had Hendriks alleen gezegd dat ‘een paar vrienden’
zouden komen. Jansen wijst erop dat het etentje plaatsvond drie dagen vóór
hij bij de rechter-commissaris zou worden gehoord. De eters waren volgens
hem ‘PvdA- en GroenLinksnotabelen’ en ‘Schalken was niet de enige magistraat
die meetafelde‘.
Schalken, aldus Jansen, ‘stuurde steeds het gesprek naar het Wilders-proces’
en ‘probeerde me te overtuigen van de juistheid van zijn beslissing Wilders
voor de rechtbank te slepen’. Hij liet weten dat het wetenschappelijk een
‘machtig interessante casus’ was, waar ‘deksels goed’ over moest worden
doorgedacht, en die ‘allerlei perspectieven’ bood.’
Hendriks noemt deze weergave ‘een belachelijke karikatuur’. ‘Zover ik me
herinner, had ik Schalken genoemd toen ik Jansen uitnodigde. Misschien heeft
Jansen zich niet gerealiseerd wie dat was.’ Hendriks zegt ook dat hij niet
wist dat Jansens verhoor al drie dagen later zou zijn.
Schalken laat weten dat hij de keus om Jansen te vragen ‘achteraf niet zo
gelukkig vond’. Maar: ‘Er is niks gebeurd wat tegen de regels was. Wat wel
tegen de regel is, is dat iemand uit de beslotenheid van zo’n bijeenkomst
klapt.’ Hij noemt Jansens lezing een ‘raar verhaal’.
De Raad voor de Rechtspraak zegt dat Schalken niets verkeerd doet, zo lang
hij niets zegt over beraadslagingen met zijn collega-raadsheren.