Dubbele Nationaliteit: Storm in glas water?

Henk Elegeert h.elegeert at GMAIL.COM
Tue Oct 19 16:58:47 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 19 oktober 2010 13:44 schreef Fritz van Rikxoort <fritz at rikxoort.demon.nl
> het volgende:

> Het belachelijke lijkt m.i. een dubbel paspoort zonder waarde, Henk,

Het heeft alleen waarde als je er ook iets aan toekent, toch Fritz. Je kunt
in dit land geboren zijn en toch statenloos, niet naar school kunnen, geen
werk, je niet verzekeren ... Zij heeft nog iets te kiezen. ;)

> Zweden heeft wetten aangepast en behandelt eigen burgers en anderen voor de
> wet gelijk. Sindsdien hoeven Zweden geen paspoorten en Zweedse
> nationaliteiten te behouden om gelijke rechten te behouden.

Zweden is een lidstaat van de EU, Fritz. Kijk: daar heb je het al ... ;)

> Waarom dan nog paspoorten verzamelen als postzegels is onbekend. Daarom
> interesseert mij de reactie van de staatssecretaris, mede n.a.v.
> buitenlandse zaken van zweden.

Nu maak je me ook nieuwsgierig, Fritz. :)

> Ik zou willen weten waar landen naartoe willen met hun nationaliteiten en
> paspoorten, en wat de VN wil. Ala iedereen straks vele paspoorten kan of
> moet verzamelen om geljke behandeling te verkrijgen/behouden, lijkt me dat
> onzinnig.

Jij en ik zijn het in de kern wel eens, zo mijn indruk.

> Het beleid van Zweden spreekt me meer aan. Zo is één nationaliteit
> voor iedereen afdoende.

Nederland heeft nog een lange weg te gaan dus.

> Erger is dat Amsterdam mensen gaat uitzetten uit hun sociale huurwoning,
> neem aan niet woningne in de vrije sector, als ze niet getweeën maar
> gedrieën of met meer een huis gezamenlijk bewonen.

Bruinhemden?

> Dat wordt een rel, lijkt mij.

Nou, nee hoor. Te verbijsterd over wat hen gaat overkomen. Duurt even voor
je dat weer in grip hebt, maar tegen die tijd ben je al te laat. Sowieso,
want het gaat erg snel allemaal ...

> Studenten en jongeren en volwassen ouderen gie het PvdA- en CDA-beleid
> van echtparen niet meer volgen zullen zich toch niet zomaar laten
> uitzetten,
> lijkt me.

Tuurlijk wel. Je hebt geen idee hoe gemakkelijk dat gaat. Ze flikkeren je
hele inboeldel zo een container in als je het zelf niet op tijd doet. Of het
breekbaar is, heb jij even pech !! En te laat ben je, reken daar maar op.
Het is jouw probleem en zij zitten nergens mee.

Regels zijn regels ...

Henk Elegeert