Dubbele Nationaliteit: Storm in glas water?

Henk Elegeert h.elegeert at GMAIL.COM
Tue Oct 19 10:28:15 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 19 oktober 2010 09:33 schreef Henk Vreekamp <vreekamp at knoware.nl> het
volgende:

> Wat is er tegen een dubbele nationaliteit? Wel, in Nederland misschien niet
> zoveel - persoonlijk heb ik meer iets tegen dubbele namen.

Oto vs Jansen ? ;)

> Maar in internationale organisaties wordt wel degelijk gekeken naar
> risico's die samenhangen met twee paspoorten. Ik herinner me een uit de
> publiciteit gehouden geval van een beroepssoldaat met Ned. en Turkse
> nationaliteit die door een niet-Nederlandse bevalhebber uit de
> Nato-politiemacht op Cyprus werd gehouden.

Maar Henk, je kunt toch moeilijk beweren dat zulks dan schering en inslag
is? Het gaat slechts om een enkel geval. Beide paspoorten zijn bovendien
bekend. Paspoorten kunnen zo worden nagemaakt, of anderszinds worden
misbruikt. Het gaat om een non-issue als het om iemands intenties gaat.

Je ontneemt zo'n Limburger (willekeurig welke) echt zijn identiteit/ware
intenties niet af, zelfs niet met een (enkel) Nederlands paspoort. :))

> Ik vermoed dat het wel degelijk een rol speelt bij internationale klusjes
> en benoemingen.

Tegen die tijd weten ze daar (CDA) wel wat voor vlees ze met haar in de kuip
hebben, en staat ze zo op een zijspoor. Je 'heet' in no-time 'dissident' bij
die club, en naar communistisch gebruik 'weggemoffelt, in elk geval buiten
de/hun schijnwerpers'.

> Grappig genoeg heeft die CDA-staatssecretaris ook een dubbele achternaam -
> dus van mij mag ze ophoepelen.

Maar dat is iets persoonlijks met dubbele namen. Daar staat zij zelfs los
van.

> Restanten uit de regentenmaatschappij liggen mij niet zo...

Mij ook niet, maar ook hik meer aan tegen hun nogal dubbele moraal.

Henk Elegeert