Leuke vertoning zo'n CDA congres.

Mon Oct 4 17:08:54 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Helemaal eens, Henk,

Wij leven dan ook niet in een gewone, open democratie, ons land is een
partijenstaat. Weliswaar geen éénpartijstaat (al snapt de PvdA dat niet).
Het parlement is het hoogste controlerende orgaan, maar bindt zich helaas
bij voorbaat met handen en voeten of met hand en tand aan de door hen zelf
monistisch aangewezen besturende macht. Een minderheidskabinet doorbreekt
dat nou gelukkig eens grotendeels, want moet wisselende meerderheden
bereiken. Zoals Van Mierlo ooit de vanzelfsprekende deelname van het CDA aan
het bestuur, en de wederzijdse uitsluiting van VVD en PvdA doorbrak.

De partijen hebben het kiesstelsel al heel lang in een wurggreep genomen,
m.u.v. nieuwkomers zoals Wilders en voorheen Fortuyn e.a. die zich niet
lieten weerhouden door hun oude partijen VVD resp. PvdA, eruit geweerd omdat
zij bij de oude beginselen en standpunten bleven van dat VVD resp. PvdA
(Drees en Den Uyl). Zij claimen zonder dat de kieswet dat zo regelt het
alleenrecht op de indiening van kieslijsten en nadien zelfs nog een
alleenrecht of vetorecht naar de gekozenen. Zij blaten dat anderen die zich
rechtstreeks en onafhankelijk verkiesbaar stellen niet democratisch zouden
zijn, waar dat verwijt juist per definitie de zichzelf tussen de kiezers en
gekozenen stellende partijtijgers treft.

D66 is daar ooit tegen opgericht, en tegen meer schijnbaar onafbreekbare
onbalansen in onze stelsels, D66 was een beweging van verontruste burgers,
maar is sinds 1994 helaas zelf allang verworden tot precies zo'n oude partij
in onze oude vermolmde partijenstaat, die net zo bang is voor onafhankelijke
kandidaten op onafhankelijke kieslijsten, die zich rechttsreeks zonder
tussenkomst van partijen met hun overactieve politbureau's tot de kiezers
wenden en zich er rechtstreeks verantwoorden, zonder voor de voeten gelopen
te worden door parijgebonden carrièremakers en oud-plucherenden die er hun
nieuwe machtige baantjes en oude status aan danken.

Hopelijk doorbreekt de opkomst van Wilders en het mede daardoor verder
doorzettende verval van de oude partijen incl. D66 datgene waartegen D66
ooit is opgericht. En kunnen we straks allemaal, ook links, ook in het
midden, of vanuit welke opvattingen en overtuigingen dan ook, op
partij-onafhankelijke kandidaten stemmen, die zich al dan niet in grote of
kleine groepen samen op een kieslijst en tot een fractie verenigen, op grond
van een helder program dat kiezers vooraf helder mochten vernemen. Weg met
de partijen, partijdwang, fractiedwang en een noodzakelijkerwijs op naar een
rechtstreeks gekozen bestuur danwel eerste bestuurder, weg met de stilstand
in het gevestigde belang van de oude partijen en hun tijgers, en op naar
beweging.

Fritz van Rikxoort