Eerste Kamer wil hypotheekrenteaftrek beperken

Henk Elegeert h.elegeert at GMAIL.COM
Wed Nov 17 09:23:34 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 16 november 2010 22:02 schreef Bert Bakker <bertbakker7 at gmail.com> het
volgende:

> En nu niks. De motie wordt niet uitgevoerd. Natuurlijk niet.

Jammer, want als we ergens op zitten te wachten is het wel het (weer)
lostrekken van de markt. Die zit nu muurvast, en erger, er is op geen enkele
manier verbetering in zicht.

>  Zelfs als de Eerste Kamer na de verkiezingen van volgend jaar het nog eens
> probeert gaat het niet gebeuren.

Kortom, het was een signaal in de richting van de politiek om nu eindelijk
eens in beweging te komen?

> Wetgeving moet hoe dan ook eerst door de Tweede Kamer, en daar is die
> meerderheid er niet.

Die volgorde had ik ook voor ogen, maar de TK laat de zaak op haar beloop en
hoopt op een 'wonder' ofzo? In elk geval heeft de EK het signaal afgegeven,
en de TK dient daarop nog wel, en adequaat, te reageren. Het negeren van de
daar uit voortvloeiende problemen heeft nu wel lang genoeg geduurd, lijkt
mij. Ook Balkenende, en met name hij, maar ook zijn clubje hebben het hier
niet meer voor het vertellen. Het los trekken van dit volkomen zinloze
verzet moet en kan ook prominenter terug op de agenda.

>  Los daarvan.
>
> D66 wil dat de hypotheekrenteaftrek wordt verminderd in een grand design,
> waarin ook overdrachtsbelasting, eigen woningforfait, BTW op nieuwbouw, OZB,
> huurtoeslag en andere woonsubsidies worden betrokken.

Wat gaat D66 doen om dit beter in beeld te brengen? Het inzicht in de
materie aan de man te brengen, voorwaarde om ook de veranderingen echt op
gang te brengen?

> Terecht, want alleen dan zijn gunstige effecten op de woningmarkt te
> verwachten.

Ja, want niemand gaat het risico aan om veel geld uit te geven om vervolgens
niets dan een onaflosbare hypotheeklasten te  komen zitten zonder uitzicht
op het eigendom / het kapitaal van het huis. Ik zie ook niet in dat
de hypotheekrenteaftrek (die ook opgebracht moet worden, en dus elders aan
onttrokken) nog echt functioneert zoals ooit bedoeld. Een beetje communist
zou hier dolblij van worden als het zou worden afgeschaft, lijkt me? :) Maar
goed daar moet je het niet voor doen. Waarom rekent men niet voor wat de
kosten zijn van een dergelijk systeem, dat tevens z'n doel voorbij schiet?

> En als er dan minder geld wordt rondgepompt, kunnen de belastingtarieven
> omlaag. De enige zinnige aanpak.

In elk geval zou duidelijk moeten zijn waar nu precies voor gekozen wordt,
want het hele systeem zoals het nu in elkaar zit vormt de grootste blokkade.
Niemand gaat investeren als niet duidelijk is wat het uiteindelijk op gaat
brengen. Niets doen zoals nu is, lijkt mij,  hopen op betere tijden die niet
zullen gaan komen, en bovendien, waar het huidige vastgelopen systeem een
niet onbelangrijk onderdeel van vormt. Voor alle denkbare scenario's, ook op
de situatie nu, moeten oplossingen mogelijk zijn. De hypotheekrenteaftrek is
nu eerder onderdeel van het probleem, dan dat het uberhuapt iets ten gunste
te bieden heeft.

Het zou m.i. goed zijn als D66 e.e.a. eens alle onderdelen in hun onderlinge
verband helder en duidelijk in beeld weet te brengen, om aldus de
(noodzakelijk) te keuzes ook te kunnen maken, of verdere opties te
verhelderen. Dus ook voor communisten in een voor hen te begrijpen taal?! :)

>  Maar van de 38 leden in de Eerste Kamer behoren er 36 tot partijen die
> vooral willen nivelleren. In het land met de platste inkomensverdeling van
> heel Europa, en met de hoogste belastingen bovendien.

In elk geval is Nederland het enige land waar de belastingen stijgen. Onder
andere als gevolg van die 'hypotheekrenteaftrek' ?

BTW: En: *waar* heb jij het over flattax, of fruitschalen voor de
superrijken, gehad ? ;)

Henk Elegeert