Nederland kent geen trias politica - Ook Spong boos op Wilders

w.t. jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Thu Nov 4 12:38:06 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk,

Het OM valt uiteindelijk onder politieke verantwoordelijkheid. De
uitvoerende macht kan dus bepalen wie uiteindelijk beledigd mag worden en
hoever men daarin mag gaan. Als Wilders aan de macht is, mag hij dus -in
jouw visie- straffeloos beledigen. Ik hecht meer aan een rechtstaat waarin
niet de toevallige machthebber de grenzen bepaalt, maar een onafhankelijke
rechter. Art 12 WvSv is een open norm: de wetgever heeft het aan het Hof
overgelaten om te toetsen of een OvJ al dan niet terecht van zijn
sepotbevoegdheid gebruik heeft gemaakt.

Groet,

Tjerk