Waar is 'links'/men zoal mee doende: Rehwinkel moest van PvdA Ruttes ongehuwd zijn kritiseren

Henk Elegeert h.elegeert at GMAIL.COM
Wed Nov 3 10:41:17 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Rehwinkel moest van PvdA Ruttes ongehuwd zijn
kritiseren<http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Politiek/280216/Rehwinkel-moest-van-PvdA-Ruttes-ongehuwd-zijn-kritiseren.htm>

"

woensdag 3 november 2010

De PvdA heeft tijdens de verkiezingscampagne prominente partijleden gemaand
om kritisch te zijn over feit dat Nederland met Mark Rutte mogelijk een
ongetrouwde premier zou krijgen.

Dat blijkt uit uitspraken van prominent PvdA’er Peter Rehwinkel (46) deze
week in het weekblad Elsevier.

Ongetrouwd

Rehwinkel is oud-Tweede en -Eerste Kamerlid en nu burgemeester van
Groningen. ‘Tijdens de laatste verkiezingscampagne is mij in partijkringen
letterlijk gezegd dat ik veel kritischer moest zijn over het feit dat we een
ongetrouwde premier zouden krijgen.’ Hij zegt de opdracht te hebben
genegeerd. ‘Zo armoedig wil ik mij niet verliezen in de politiek. Getrouwd
of niet: hoezo issue?’

In Elsevier zegt Rehwinkel verder zich juist voor te kunnen stellen dat veel
Nederlanders trots zijn op VVD-premier Mark Rutte. ‘Vooral op zijn
eloquentie en zijn dossierkennis.’ Het huidige kabinet van VVD en CDA met
gedoogsteun van de PVV noemt hij ‘niet de meest onredelijke vertaling van de
verkiezingsuitslag’. ‘Daarom zeg ik: laat het maar gebeuren.’

Koninklijk Huis

Rehwinkel is ook kritisch over de afwezigheid van zijn partij in het debat
over de toekomst van het Koninklijk Huis. Rehwinkel, als Tweede Kamerlid
woordvoerder staatsrecht en Koninklijk Huis: ‘Er is geen ontkomen aan het
principiële debat. Ik vind het zeer teleurstellend dat mijn partij momenteel
op de vlucht is voor zo’n debat. Ik hoor zelfs: ach, we zien het wel bij de
troonsopvolging. Ongepaster kan nauwelijks. Op een moment van abdicatie voer
je zo’n debat niet.’

Rehwinkel hekelt in het algemeen de steeds geringere rol van het staatsrecht
in de politiek. ‘Het politieke handelen wordt niet meer gestructureerd op
geschreven wetten en ongeschreven regels. Ik noem het verloedering. Het is
zo erg dat ik wel eens een negatief advies geef als iemand mij vraagt of het
Kamerlidmaatschap nog iets is om na te streven. Nee dus.’

"

L e u k ...

Urghh.

Henk Elegeert