Pechtold wil Paarsplus-kabinet PvdA/VVD/GroenLinks/D66

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Fri May 21 14:24:29 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Hoe dan wil je het: commitment nodig met hen aan willen gaan, Martijn?
> Er zal dan toch sprake moeten zijn van enige sympathie, lijkt mij.

Idealiter wel, maar anders moeten er maar gewoon duidelijke afspraken
gemaakt worden. Het heeft per slot van rekening eerder gewerkt. Bovendien:
er zijn genoeg mensen binnen D'66 die wel sympathie voor de PvdA hebben.
Onder de leden zijn er denk ik zelfs meer met voorkeur voor de PvdA dan
voor de VVD.

> Bovendien, hoe wil je iets geregeld krijgen als je te zeer vast houdt aan
> dat 'eigen (VVD)gelijk' ?
> Speelt dat(zelfde) probleem niet ook precies tussen de Noordelijke- en
> Zuidelijke EU-landen?
> En, wat is je oplossing daarvoor ?

Moeilijk probleem, wat ik wil is politiek niet haalbaar. Wat het meest
haalbare is, dat weet ik niet. Ik zou meer marktwerking en minder ECB
willen.

> Hoe kijk je intussen naar de uit de hand gelopen zgn. 'marktwerking' in de
> zorg ?

Ik heb niet de indruk dat er teveel marktwerking in de zorg is, eerder
veel te weinig. Het management krijgt te weinig tegengas uit de markt en
te weinig tegengas uit de politiek. Sommigen pleiten voor meer macht voor
de zorgprofessionals, maar dat lijkt me meer een kwestie van eigenbelang
en clientelisme.

> Van dat zwartepieten geneuzel, Martijn moeten we nu juist af.
> Het is des CDA ... en dat enkel bij gebrek aan argumenten, en het vermogen
> de ander(en) serieus te nemen.
> Het hoort kennelijk bij hun ziekelijke (bestuurs)cultuur ...

Ik heb niet de indruk dat een eerlijke zakelijke discussie over wat
wenselijk, beschaafd etc is mogelijk is met de PvdA. Politiek is meestal
een debat met leugenaars voor een publiek van leugenaars. Als je gewoon
zegt waar het op staat: "meneer X van de PvdA is een leugenaar en een
dief/heler die van bevolkingsgroep Y wil stelen om aan bevolkingsgroep Z
voordeeltjes toe te spelen" dan bewijs je hem nog een dienst ook.
Zakelijke afspraken maken over wat we de komende regeringsperiode gaan
doen daarentegen moet kunnen. Zelfs met terroristen kun je onderhandelen,
dus waarom niet met de PvdA?