Overheid 2.0 komt in Australi ë écht tot leven

Cees Binkhorst ceesbink at XS4ALL.NL
Thu May 20 21:08:31 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ze zijn dan ook bezig AUD43miljard te investeren in snel internet voor
iedereen. Zo mogelijk per glasvezel, anders per (bestaande) koperkabel
of (voor de echt afgelegen plaatsen) per satelliet en wireless (ongeveer
90% 100Mbps en 10% 12Mbps).

Mét of zonder de (eerder geprivatiseerde) beursgenoteerde Telstra, die
hevig tegenspartelt, maar geen keus heeft én krijgt.
In Tasmanië loopt al een proefproject.

Groet / Cees

Overheid 2.0 komt in Australië tot leven
http://weblogs.nrc.nl/geld/2010/05/17/overheid-2-0-komt-in-australie-tot-leven/
maandag 17 mei 2010 door Aertjan Grotenhuis

De Australische overheid digitaliseert
(http://www.finance.gov.au/publications/govresponse20report/index.html#recommendation-13).
Ambtenaren schrijven straks alleen nog elektronische notities. Alle
overheidsinformatie is digitaal voor de burgers beschikbaar, behalve
onmiskenbaar geheime of privacygevoelige stukken. De burgers kunnen door
die openheid meteen meedenken via internetplatforms. Bovendien moedigt
de regering haar ambtenaren aan hun stem op internetforums te laten
horen. De enige wens die de regering voorshands niet honoreert is een
fiscale.

Hoe anders is het in Nederland. Er is hier wel een project ‘Ambtenaar
2.0‘
(http://ambtenaar20.ning.com/notes/index/show?noteKey=Introductie_Ambtenaar_2.0)
maar dat is geen overheidsinitiatief maar een beweging van ambtenaren op
de werkvloer. Onze wet die de openbaarheid van bestuur regelt, is eerder
een wapen tegen burgers dat een instrument voor openheid. En ambtenaren
mogen hier helemaal niet meediscussiëren op internetplatforms. Overheid
en ambtenaren schermen zich daarmee af van de samenleving, die bij zo
veel onzichtbaarheid prompt denkt dat we makkelijk een kwart van de
ambtenaren kunnen missen. Voormalig minister Jacqueline Cramer, liet
overigens een half jaar geleden, in een interview in De Volkskrant
(http://www.volkskrant.nl/multimedia/article1324298.ece/Ambtenaar_moet_meepraten_op_internet),
weten juist wel veel te zien in het laten deelnemen van ambtenaren in
internetdiscussies. Cramer meldde hoe ambtenaren wel opdracht krijgen
discussies nauwlettend te volgen, maar zich daar beslist niet in mogen
mengen. Dat is nog een oekaze van oud-premier Kok in 1998.

Fiscale voordelen voor bloggers en andere die op internet een
maatschappelijke discussie onderhouden, wil de Australische regering
niet meteen toekennen. Daarvoor wil ze de discussie over een nieuw
fiscaal stelsel afwachten. Zo’n discussie is in Nederland al aan de
gang, maar gaat een heel andere richting uit. Ambtelijke werkgroepen
willen geen bijzondere faciliteiten voor dergelijk werk. Sterker nog ze
willen een eind maken aan alle aftrekposten voor giften en werk ten
behoeve van goede doelen.

Dit verhaal is geplaatst op maandag 17 mei 2010 om 09:26 uur. U kunt
reageren of trackbacken vanaf uw eigen site. (Wat is trackbacken?)
« Britten stoppen met 500-eurobiljet
Fiscale bedrijfsvlucht uit zwakke landen »

Dit bericht heeft 5 reacties op “Overheid 2.0 komt in Australië tot leven”

    1. peter schouten zegt:
       maandag 17 mei 2010, 12:21 uur
       Dit positieve artikel over de ‘digitalisering van de Australische
overheid’ staat haaks op de negatieve publiciteit over het door de
Australische overheid voorgestelde internetfilter dat veel meer blokt
dan kinderporno en lijkt op overheidscensuur..
       Peter Schouten

    2. Antje Hages zegt:
       maandag 17 mei 2010, 14:51 uur
       Dat meedenken is in de praktijk vooral schelden, tieren en
bedreigen gebleken. En dat is in Australië ook zo.
       Wat zou er fiscaal geholpen moeten worden? Meedoen aan
zelfverzonnen goede doelen.
       Voor de burgerij daar lijkt me vooral van belang dat de overheid
vooral wil verbieden en censureren. En vooral op internetverkeer. Dat
meedenken zou ik dan maar met een korreltje zout nemen.
       Antje Hages

    3. Davied zegt:
       maandag 17 mei 2010, 20:21 uur