Kijktip: Dawkins

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Tue May 11 12:40:34 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 11 mei 2010 10:18 schreef Dr. Marc-Alexander Fluks
<fluks at combidom.com>het volgende:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Programma: De wortel van het kwaad
> Zender:    Nederland 2 (Humanistisch Verbond/Vrije Gedachte)
> Datum:     11 mei 2010
> Tijdstip:  23:25-0:15 MET
> Opm:       Tijdens dit programma gaat de Dag van Mercurius (12 mei)
>          in en Dawkins gelooft zelf in Mercurius. Zal wel geen
>          toeval wezen.
>
> Item:      Richard Dawkins over het geloof.

Leuk, maar kan het pas later zien ... middels: uitzending gemist. :(

Tja, zolang TV (nog) geen grondrecht is ... ;)

Ziggo blijft maar wachten met het sturen van de deurwaarder. Intussen sturen
ze je wel een nieuw modem voor de hogere snelheden, waar je natuurlijk geen
donder mee kunt. Het opzetje is helder, als ik erin trap zijn zij van de
door hen veroorzaakte ellende af !!

Henk Elegeert

Zie ook:

Promo: God als misvatting
http://www.youtube.com/v/SbHszp-xwnM

<http://www.youtube.com/watch?v=SbHszp-xwnM&feature=player_embedded>
meer:
http://www.youtube.com/user/omroepHUMAN

http://www.human.nl/nieuws-33292-de-evolutietheorie-krijg-je-nooit-meer-weg

'De evolutietheorie krijg je nooit meer weg'maandag, 10 mei 2010

De Britse atheïst Richard Dawkins maakte de tweedelige tv-serie 'De wortel
van het kwaad'. Op dinsdag 11 mei is deel een te zien: 'God als misvatting'.
Van massaal bezoek aan een schemerige grot tot jezelf opblazen in een
mensenmassa: de drijfveer achter dit gedrag is volgens Dawkins religie.

Geloof bevordert volgens de Brit niet-denken en belemmert dus de open geest
die nodig is voor wetenschappelijk onderzoek. Als bewonderaar van Charles
Darwin moet Dawkins tot zijn ontzetting constateren dat de evolutieleer
steeds meer als gelijkwaardige optie naast het scheppingsverhaal wordt
gezien.

In tegenstelling tot religie is wetenschap gebaseerd op bewijs, zo is de
boodschap van Dawkins in 'De wortel van het
kwaad'<http://www.human.nl/programma-33217-de-wortel-van-het-kwaad>,
te zien op dinsdag 11 en 18 mei. Dawkins betreedt in de eerste aflevering
het hol van de leeuw: de New Life Church in Colorado Springs. Hij gaat er in
discussie met de invloedrijke dominee Ted Haggard die hem de oren wast. Ook
bezoekt hij Jeruzalem waar zoveel heilige plekken zijn dat het wel heel
vredig moet zijn. Echter, de conflicten rijzen er de pan uit.

*Darwin*
De Vlaamse filosoof Johan Braeckman sprak op 8 januari 2010 in OBA Live
(HUMAN) over Richard
Dawkins<http://www.human.nl/index.php?option=com_resource&view=article&article=31865&Itemid=79>.
"Soms lijkt het of de ideeën over het ontstaan van de schepping zoals ze
beschreven staan in het boek Genesis steeds meer op de voorgrond treden",
zei Braeckman tegen presentator Theodor Holman.

In het Darwinjaar 2009 zette Braeckman, hoofddocent aan de Universiteit
Gent, een project op over de evolutietheorie. In OBA Live stelt hij dat er
overweldigend veel bewijzen zijn voor de theorie die Darwin over de evolutie
op papier zette. "Er komen nog steeds nieuwe en onweerlegbare bewijzen bij,
bijvoorbeeld uit de genetica en de moleculaire biologie."

*Filter van de wetenschap*
Richard Dawkins vergelijkt in zijn boek 'Het grootste spektakel ter wereld'
de creationistische geschiedenisontkenners met ontkenners van de Holocaust.
Braeckman geeft toe dat dat misschien scherp zal overkomen, maar valt
Dawkins hierin toch bij. "Creationisme is geen wetenschap, het is een geloof
en moet als zodanig worden opgevat. Het verdient niet als een feit te worden
gepresenteerd in het onderwijs. Kennisoverdracht moet 'door de filter van de
wetenschap' gaan, dat is het enige geldende criterium. En dan doorstaat het
creationisme de toets van de wetenschappelijke kritiek niet."

Braeckman is minder pessimistisch over de aanhang in Amerika en Europa voor
het creationisme dan Richard Dakwins. "Honderd jaar geleden was dat tweemaal
zoveel als nu", constateert de Vlaamse filosoof. "Over vijftig jaar is daar
misschien nog maar 20 procent van over. De evolutietheorie krijg je nooit
meer weg."

*'De wortel van het
kwaad'<http://www.human.nl/programma-33217-de-wortel-van-het-kwaad>,
dinsdag 11 mei, 23.25 uur, HUMAN/De Vrije Gedachte, Nederland 2.*

*Meer lezen en bekijken:
Blog: 'Voor moraal is religie
overbodig'<http://www.human.nl/blog-33269-voor-moraal-is-religie-overbodig>
*
Anton van Hooff, voorzitter de Vrije Gedachte, over de bezwaren tegen
geloven.

*Nieuws: Britse humanisten: laat kinderen vrij in
geloofskeuze<http://www.human.nl/index.php?option=com_resource&view=article&article=31082&Itemid=79>
*
In november 2009 riep Richard Dawkins samen met het Britse Humanistisch
Verbond, waar hij actief voor is, mensen op kinderen niet automatisch de
religie van hun ouders mee te geven. Daarnaast maakt het verbond met bezwaar
tegen gesubsidieerde scholen voor bijzonder onderwijs.

*Radio: Johan Braeckman over Richard
Dawkins<http://www.human.nl/index.php?option=com_resource&view=article&article=31865&Itemid=79>
*
Interview in OBA Live van HUMAN met de Vlaamse filosoof Johan Braeckman.
"Creationistische ideeën mogen in het onderwijs niet als gelijkwaardig aan
de evolutietheorie worden behandeld."

*Op de foto: Richard Dawkins.*

*
*