{Spam?} Klimaatgekte: IPCC copieerde leugens vegetariers

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Tue Mar 30 13:55:13 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"De mens is te dom om klimaatverandering te
stoppen"<http://www.demorgen.be/dm/nl/5378/Global-Warming/article/detail/1086778/2010/03/30/De-mens-is-te-dom-om-klimaatverandering-te-stoppen.dhtml>

*De gelekte e-mails van gerenommeerde klimaatwetenschappers en de mislukte
klimaattop in Kopenhagen hebben de meningen over de klimaatverandering
verdeeld. Nochtans zou een warmere wereld grote gevolgen kunnen hebben voor
ons leven in de toekomst. "De mens is te dom om de klimaatverandering te
vermijden", besluit de gerespecteerde wetenschapper James Lovelock.*

 Zelfs de beste democratie zal het erover eens zijn dat we democratie even
opzij moeten schuiven als er een grote oorlog aankomt. De klimaatverandering
kan even erg worden als een oorlog

*James Lovelock*
Vorig jaar leek de meerderheid van de bevolking ervan overtuigd dat we
dringend inspanningen moeten leveren om de klimaatverandering tegen te
houden. Sinds november is er echter veel gebeurd. Eerst lekten e-mails van
belangrijke wetenschappers waaruit bleek dat er geknoeid zou zijn met de
gegevens. Een paar weken later draaide de langverwachte klimaattop in
Kopenhagen uit op een klucht.

*Complex*
"Ik denk dat we nog niet voldoende geëvolueerd zijn om een complex probleem
als de klimaatverandering aan te pakken", zegt James Lovelock, een
onafhankelijke Britse wetenschapper. De man werd vooral beroemd met zijn
Gaia-hypothese, waarin hij stelt dat de Aarde functioneert als een soort
superorganisme. "De mens is zo traag dat je niets van betekenis kan
realiseren."

*Democratie*
Lovelock is 90 jaar maar nam geen blad voor de mond in een interview met The
Guardian. Volgens hem moeten we misschien zelfs overwegen om onze democratie
er een tijdje voor op te geven. "Zelfs de beste democratie zal het erover
eens zijn dat we democratie even opzij moeten schuiven als er een grote
oorlog aankomt. De klimaatverandering kan even erg worden als een oorlog."

*Grote ramp*
Enkel een grote ramp kan de wereldbevolking nu nog overtuigen dat er iets
moet gebeuren, denkt Lovelock. Als bijvoorbeeld een grote gletsjer op
Antarctica zou instorten, zal het zeeniveau meteen stijgen. "Een nieuw
rapport van het IPCC zal niet volstaan." Bovendien heeft het IPCC ook veel
geloofwaardigheid verloren door een blunder over de gletsjers in de
Himalaya.

*"Walgelijk"*
Dat veel wetenschappers de klimaatverandering proberen te ondermijnen, vindt
Lovelock geen slechte zaak. "Er is altijd kritiek nodig om aan wetenschap te
doen." De wetenschappers achter het e-mailschandaal krijgen geen sympathie
van hem. "Ik heb ze niet gelezen." De gerapporteerde inhoud ervan vond hij
"walgelijk". (gb)
30/03/10
"
Kortom: "All you need is Love"(lock)? ;)
Henk Elegeert