Gekandideerd voor de TK

Mon Mar 22 12:44:11 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Eens,

Wie plichten nakomt kan automatisch zijn rechten krijgen,
er hoeft dan helemaal niets gecontroleerd te worden.
Als je je kinderen inschrijft en onderwijs laat volgen,
en verplicht verzekert voor gezondheidszorg,
geniet je automatsich van de collectieve voorzieningen en verzekering.

Wie bepaalde plichten niet nakomt, geen premies betaalt en niet werkt
bijvoorbeeld, moet dan zelf in actie komen, om rechten in te kopen,
en mag ook op de consequenties gewezen worden van het niet "meedoen".
Het moet ook gemakkelijk zijn de plichten te delen met een partner
(ik werk zelf niet, maar de ander betaalt mijn premies).

Zo werkt het nu bij verzekeringsplicht zorgverzekering bijvoorbeeld,
maar nog niet voor de premiebetaling zelf.
Ook de zorgtoeslag is overbodig en moet aangevraagd,
idem de huurtosslag: dat kan makkelijker via de balstingaangifte,
dan kan ook niemand "vergeten" rechten aan te vragen.
En bij wie in het buitenland woont qua AOW-rechten
(al twijfel ik of die mensen actief geinformeerd worden,
of zelf moeten ontdekken dat ze kunnen kiezen voor premiebetaling).

In feite groeien we al naar één loket: de belastingdienst,
al worden sommige toeslagen nog door andere ministeries uitgevoerd.
En de uitkeringen gaan uiteraard niet via de belastingdienst,
omdat er plichten tegenover staan.
Maar toeslagen gaan al wel via de belatingdienst,
zoals jij ook je basisuitkering het liefst wil regelen.
Voor een hogere uitkering moet je dan wel naar een loket
dat je beschikbaarheid voor de arbeidsmarkt checkt,
of je beperkingen die je daarvan ontheffen.

Ik denk dat jij ook opteert voor maar 2 loketten:
de belastingdienst en één voor alle sociale uitkeringen
(die nu al onder één dak geleverd worden met werknemersuitkeringen).

Fritz van Rikxoort