Medewerkers zijn niet dom. Ze worden dom ingezet

Cees Binkhorst ceesbink at XS4ALL.NL
Thu Mar 18 09:50:49 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Werken met protocollen/checklists heeft dus 'weer' een slachtoffer gemaakt?

De moord op Millie houdt terecht half Nederland bezig. Het zou niet
alleen je eigen kind geweest kunnen zijn, maar ook de vraag of er
adequaat gehandeld is moet worden gesteld.

Als er niet volgens protocollen zou zijn gehandeld, zou er
waarschijnlijk binnen een half uur na de eerste melding onderzoek ter
plaatse zijn gedaan. Zowel met mankracht als met speurhonden.
Immers, een buurman heeft haar aan de eigen deur benaderd.

Als de politie altijd zou werken volgens deze laatste principes, moet
hun budget waarschijnlijk drastisch omhoog.

De vraag wat je anders met je geld zou kunnen doen, een auto kopen of
met vakantie gaan, kan terecht gesteld worden, en moet in deze
overweging worden meegenomen.

Groet / Cees

PS. Uiteraard is deze opsomming zeer rudimentair, maar hierover een boek
schrijven zou in dit stadium verkeerd zijn ;)

‘Managers zijn verkeerd opgeleid’, vinden managementgoeroes.
http://www.jongebazen.nl/
In mijn boek ‘Heerlijk, de werkvloer op!’ leg ik de nadruk op
aanwezigheid van managers op de werkvloer. Wie niet weet wat daar
gebeurt, kan zijn beleid simpelweg geen vorm geven in de praktijk. En
dat is waarvoor je beleid maakt. Een snelle tocht langs belangrijke
managementdenkers laat zien dat ik niet alleen sta in dit denkbeeld.
Kijk maar…

Laten we eens beginnen met Henry Mintzberg. Mintzberg is niet erg
tevreden met de manier waarop hogescholen en universiteiten managers
afleveren. Op Harvard leren ze alleen maar cijfers, vindt hij. Dat lijkt
op de kritiek van Gary Hamel, die beweert dat managers teveel met hun
kwartaalrapportages bezig zijn.

Mintzberg vindt dat het om meer gaat dan om cijfers. Niet alleen om
informatie, maar ook om mensen en actie. Er is te weinig actie bij de
managers. Ze willen volgens Mintzberg van management een wetenschap
maken. De boel academiseert. Een verkeerde ontwikkeling. Niets komt van
de grond als je de actie vergeet, en actie is niet iets waarin de
gemiddelde academicus uitblinkt.

Ook een andere managementgrootheid, W. Edwards Deming, vindt dat je je
teamleiders niet alleen op cijfers moet afrekenen. Volgens hem geef je
leiding om je bedrijfsdoelen te halen met je mensen. Wil je dat goed
doen, dan moet je op de werkvloer aanwezig zijn. Je vindt deze opvatting
bij heel wat managementfilosofen. Wat namen: Peter Drucker, Tom Peters,
John Kotter, Jack Welch en tenslotte de bedenkers van de Business Score
Card Kaplan en Norton.

Zoveel slimme mensen die signaleren dat managers en teamleiders te
eenzijdig functioneren. Cijfers alleen zijn onvoldoende voor een goede
manager. In mijn boek noem ik 4 succesacties. Acties. Doen dus.
Informeren, aandacht geven, confronteren en controleren. Dat zijn de 4
acties. Stuk voor stuk werkwoorden.

Hoe leg je aan een analyticus uit hoe hij tot actie moet komen? Dat kan
je niet uitleggen. Het enige dat je kan zeggen is: kom je stoel uit, en
in de woorden van Masaaki Imai: ‘go to gamba’ oftewel ‘ga naar de
werkvloer’.

En wat ga je daar dan doen? Een paar tips van onze managementdenkers.

-Om te beginnen eerlijk zijn tegen je mensen (Goldratt).

-Ze precies uitleggen wat je van ze verwacht (Kaplan/Norton).

-Mensen aansturen op strategie. Ervoor zorgen dat teamdoelen en
individuele doelen stroken met strategische doelen. (Kaplan/Norton)

-Ze het effect laten zien en voelen van een initiatief of actie. (Gates)
-Luisteren naar je medewerkers om een beeld te krijgen van hoe het
beleid vorm krijgt in hun dagelijkse werk en waar de bottlenecks zitten
(Kotter)

-Je mensen slim inzetten (Goldratt).

-De discussie met je mensen aangaan (Welch)

Ik herhaal wat ik bij de presentatie van ‘Heerlijk, de werkvloer op!’
zei. Op dit ogenblik maken veel managers en teamleiders er nog een potje
van. Ze zitten achter hun bureaus of in vergadering met elkaar en
schuwen de discussie met hun mensen. Vandaar dat er in Nederland vrijwel
altijd weerstand is tegen veranderingen. Medewerkers zijn niet dom. Ze
worden dom ingezet. Om Goldratt nog maar een keer te citeren.