bewezen: groen is gemeen

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed Mar 17 09:47:44 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 16 maart 2010 19:07 schreef Fritz van Rikxoort
<fritz at rikxoort.demon.nl>het volgende:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Ja hoor, Henk,
>
> Er moet al zo enorm veel bezuinigd worden,
> wat koopkracht genoeg zal kosten,
> dat groene hobby's die alleen op subsidie draaien
> ipv op echt groene resultaten
> niet meer gesubsidieerd moeten worden.

Leuk, want dit 'groen' kan echt niet:

"
Cramer gebruikt tonnen voor
klimaatspindoctor<http://www.telegraaf.nl/binnenland/6237738/__Cramer_betaalt_spindoctor_tonnen__.html?p=17,2>
door Edwin Timmer
DEN HAAG -  Ex-minister Cramer (Milieu) stopte tijdens haar ministerschap
ecospindoctor Maurits Groen voor vele tonnen aan opdrachten toe voor onder
meer projecten om het dreigende gevaar van klimaatverandering te
verkondigen.

Dat blijkt uit gegevens in handen van deze krant. Onlangs werd al bekend dat
GroenLinks-coryfee Wijnand Duyvendak drie ton aan, door Cramer verstrekt,
belastinggeld mocht rondstrooien voor de VN-klimaattop in Kopenhagen.

Ook ecospindoctor Groen deelde in de subsidieweelde rond Kopenhagen. Hij
organiseerde onder meer jongerenbijeenkomsten en festiviteiten rond de
CO2-neutrale treinreis die de PvdA-bewindsvrouw maakte naar de Deense
hoofdstad. Opmerkelijk genoeg heeft VROM hem vervolgens ook nog gevraagd om
de geflopte top voor ruim een ton te evalueren.

Een jaar eerder kreeg Maurits Groen Milieu & Communicatie al een dikke
zestigduizend euro voor het maken van een film ter gelegenheid van een
congres voor Al Gore. Groen was in 2008 de drijvende kracht achter de komst
van de Amerikaanse klimaatgoeroe, maker van de rampenfilm An Inconvenient
Truth. De boodschap van Gore sloot naadloos aan op klimaatbeleid van Cramer.

Groen ontkent dat de filmbijdrage van Cramer een kruissubsidie was om Gore
naar Nederland te halen. „Een persoon van zo’n statuur kost niet niks. Maar
we hebben de toegangsprijzen voor studenten en docenten heel laag kunnen
houden. Ik vind het van belang om mensen te betrekken bij problemen die hen
allemaal aan gaan”, aldus de spindoctor, die in de jaren tachtig
hoofdredacteur was van het blad van Milieudefensie, toen Cramer er
voorzitter was.

De betalingen aan Groen, in totaal naar verwachting 510.000 euro, zijn
saillant in het licht van de recente ophef over het bekritiseerde onderzoek
naar het vermeende broeikaseffect. Het VN-klimaatpanel IPCC is betrapt op
grove fouten en al voor Kopenhagen bleek uit gehackte e-mails dat
wetenschappers hebben gesjoemeld om de aardse opwarming te overdrijven.
Overigens benadrukte Groen onlangs nog dat hij nog steeds gelooft dat „er
iets goed mis is” met het klimaat.

Een woordvoerder van demissionair minister Huizinga (Milieu) zegt dat het
ministerie nog steeds achter alle opdrachten aan Maurits Groen staat.

"

Wordt het niet eens tijd die hele 'netwerk'structuur zichtbaar te maken?
Geldt denk ik ook voor de energie sector.

Dat hoeft overigens ook niet,
> energie is duur genoeg,
> dat echt groene besparingen zichzelf terugverdienen
> (led-verlichting, isolatie, enz.)
>
> Kortom, het dorre hout kappen in het groene Bos (oops, bos).

Wacht 'ns ff, ben je nou voor, of tegen, het ontBossen? ;)

Henk Elegeert