Verklaring Wouter Bos

Fri Mar 12 11:17:17 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:  PvdA
Datum: 12 maart 2010

Verklaring Wouter Bos
---------------------

Wouter Bos maakte zojuist in Nieuwspoort bekend dat hij zich niet kandidaat
zal stellen voor de Tweede Kamer, niet als lijsttrekker noch als gewoon
Kamerlid. Hieronder zijn verklaring:

Op 9 juni zijn de Tweede Kamerverkiezingen. Grote keuzes zullen dan voor
liggen. Er zullen de komende jaren ingrijpende maatregelen genomen moeten
worden om de economische crisis te boven te komen, om de werkloosheid
laag te houden, om onze verzorgingsstaat aan te passen aan het feit dat we
allemaal steeds ouder worden en om onze economie te vergroenen. Dat is
geen geringe opgave. En al helemaal niet nu ons land in toenemende mate
verdeeld dreigt te raken langs etnische, culturele en religieuze scheidslijnen.

Voor mij betekent dit vooral dat er nu behoefte is aan een politiek die de
kracht van eenheid, samenwerking en solidariteit centraal stelt. Een
leiderschap ook dat verbindend werkt en ons land niet uiteen laat vallen in
winnaars en verliezers, of in mensen die wel en mensen die niet mee mogen
doen. We zullen iedereen nodig hebben en kunnen het ons niet veroorloven
mensen aan de kant te laten staan. Dat zou niet alleen sociaal onwenselijk
maar ook economisch onverstandig zijn.

Dit is het verhaal waar ik voor de politiek ben in gegaan, het verhaal waar ik
altijd in heb geloofd en me altijd voor heb ingezet. Het is ook het verhaal
waar de Partij van de Arbeid op 9 juni mee naar de kiezer gaat, maar niet
meer met mij als lijsttrekker.

Ik heb nu 12 jaar in de landelijke politiek doorgebracht, waarvan 7 jaar als
Kamerlid, 2 jaar als staatssecretaris, 3 jaar als minister en vice premier en
ruim 7 jaar als politiek leider van de Partij van de Arbeid. Ik heb dat al die
jaren met volle overtuiging gedaan. Met name de laatste drie jaren waren
uniek en uitdagend en ik heb het als heel bijzonder ervaren ons land juist
toen te mogen dienen en mijn bijdrage te mogen leveren om ons land door de
heftigste economische crisis van de laatste 80 jaar te loodsen. Ik heb de
verantwoordelijkheden die dat met zich mee bracht elke minuut gevoeld, er
met ziel en zaligheid invulling aan gegeven en het bovenal als heel eervol
ervaren juist nu de publieke zaak te mogen dienen.

Maar ik heb ook andere verantwoordelijkheden, met name als vader in een
gezin met drie jonge kinderen. De afgelopen jaren heb ik hier heel veel op
moeten inleveren. De komende jaren wil ik meer tijd aan mijn gezin
besteden. Dat verhoudt zich slecht tot wat er van mij gevraagd zou worden
als ik mij wederom zou kandideren als lijsttrekker van de Partij van de Arbeid.

Daarom heb ik het partijbestuur, de kamerfractie en mijn oud-collega's in het
kabinet vandaag bedankt voor de samenwerking en hen laten weten dat ik
mij niet kandidaat zal stellen voor de Tweede Kamer, niet als lijsttrekker noch
als gewoon Kamerlid.

Dank u wel.