Agnes Kant stapt op

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat Mar 6 13:51:44 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz,

"
'Nederland misbruikt IMF in
Icesave-zaal'<http://www.depers.nl/economie/460606/Nederland-misbruikt-IMF.html>

De president van IJsland, Olafur Grimsson, verwijt Nederland zijn positie
binnen het Internationaal Monetair Fonds (IMF) te misbruiken door leningen
aan het land te blokkeren. Grimsson zei dat vrijdag voor de televisierubriek
NOVA.

,,Nederland en Engeland hebben hun positie in het IMF gebruikt om ons onder
druk te zetten. Om het bot te zeggen: de Nederlanders en de Britten hebben
het IMF gegijzeld en gebruikt als wisselgeld om IJsland te dwingen een
oneerlijke overeenkomst te accepteren'', aldus de president.

Grimsson weigerde begin januari het wetsvoorstel te ondertekenen waarin de
terugbetaling van de Icesave-miljoenen was geregeld. Voormalig minister van
Financiën Wouter Bos noemde dat toen onacceptabe'. Grimsson vindt dat ,,een
rare mening, want ik dacht dat hij een democraat is''.

Door Grimsson's weigering zal de IJslandse bevolking zich zaterdag in een
referendum over de terugbetalingsregeling moeten uitspreken. Naar
verwachting stemt een grote meerderheid tegen.

Nederland en Groot-Brittannië hadden IJsland in totaal 3,8 miljard euro
geleend om gedupeerde spaarders van de omgevallen Icesave-bank schadeloos te
kunnen stellen. De IJslanders maken zich vooral boos over de 5,5 procent
rente die IJsland over de schuld moet betalen. Grimsson: ,,De Nederlanders
en de Britten willen ook nog winst.''

Om het referendum te voorkomen deden Den Haag en Londen vorige week een
nieuw bod. De rente zou flexibel worden en over 2009 en 2010 worden
kwijtgescholden. ,,Dat bod toont de wijsheid van mijn beslissing aan,
alsmede de sterkte van het referendum en de oneerlijkheid van het eerdere
bod'', aldus Grimsson.

Demissionair minister van Financiën Jan Kees de Jager maakte vrijdag bekend
dat de besprekingen tussen IJsland, Engeland en Nederland over de
terugbetaling van de Icesave-gelden zijn vastgelopen.

"

Ik stel vast dat het nog steeds CDA beleid is .. ?

Bos zit er niet meer.  Zelfs niet eens in de TK.

Bovendien, geldt/gold hier ook niet 'eenheid' van Kabinetsbeleid?

'Samen' samengesteld?

Henk Elegeert

Op 6 maart 2010 12:52 schreef Fritz van Rikxoort
<fritz at rikxoort.demon.nl>het volgende: