Wordt D66 of het land de komende jaren sterker

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Fri Jun 11 22:18:50 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hoewel erg onwaarschijnlijk, een optie voor een "oranje" kabinet zoals
VVD-PvdA-CDA al genoemd wordt, is qua stabiliteit misschien wel het beste:
- 82 zetels, dus voorlopig geen problemen met solerende kamerleden.
- Wilders heeft zichzelf op dat moment al buitenspel gezet, want een oranje
kabinet is in de ogen van velen een laatste redmiddel als je toch niets
anders meer kunt.
- Rutte zit in ieder geval goed want VVD levert premier
- Cohen komt waar hij thuishoort: op Justitie
- Jan Kees de Jager blijft dan waarschijnlijk Financiën doen en Verhagen het
buitenland (daar kan hij het minste schade aanrichten).
- We zijn mannenbroeder Klink kwijt uit het kabinet, want die wordt dan
fractievoorzitter.

Bij een kabinet over rechts (VVD-CDA-PVV) zullen de Jager en Verhagen
waarschijnlijk blijven zitten, dat vind ik in voorkomend geval nog niet zo
erg. Ik moet bij een dergelijk kabinet walgen van de gedachte: Wilders op
grote stedenbeleid & integratie, Brinkman op Binnenlandse Zaken en Teeven op
justitie.
Een dergelijk rariteitenkabinet brengt de hele LPF periode weer terug en dan
kunnen we over een half jaar wederom naar de stembus. (kunnen we dan
combineren met PS verkiezingen, dan halen ze daar ook een keertje een
redelijke opkomst :-)

Ik vraag me in gemoede af of Mark Rutte op een dergelijk LPF scenario zit te
wachten...

Ernst Debets/
Zaanstad