Wie zijn de 10?

Cees Binkhorst ceesbink at XS4ALL.NL
Thu Jun 10 21:09:30 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hierbij geen rekening gehouden met voorkeurstemmen :( (en sorry Bert ;)
Iedereen met meer dan 15509 voorkeurstemmen (25% van kiesdeler) krijgt
zetel (tot 10 zetels) en eventueel daarna in volgorde van de lijst.

Kiesdeler 9305647 / 150 = 62037 (geen rekening met buitenlandse stemmen
gehouden) -> bodem voor voorkeurstemmen = 62037 / 4 = 15509

D66 aantal stemmen = 641529 / 62037 = 10 zetels en 21159 reststemmen
                    = 641529 / 11 = 58320 gemiddelde voor restzetel

http://www.minbzk.nl/actueel/@126892/bekendmaking-uitslag
Bekendmaking uitslag verkiezing Tweede Kamer 15 juni

De Kiesraad, het centraal stembureau, houdt op dinsdag 15 juni een
openbare zitting waarin de officiële uitslag bekend wordt gemaakt van de
verkiezing van de leden van de Tweede Kamer op 9 juni 2010.

De Kiesraad maakt hier de volgende gegevens bekend: het aantal stemmen
per lijst, het aantal stemmen per kandidaat, kandidaten die met
voorkeurstemmen zijn gekozen, verdeling van de zetels en de restzetels,
gevolgen van lijstencombinaties voor de zetelverdeling, welke kandidaten
gekozen zijn.

De zitting wordt gehouden op dinsdag 15 juni, aanvang 15.00 uur, in de
Oude Zaal van de Tweede Kamer, Binnenhof 1a te Den Haag. Zaal open vanaf
14.30 uur. Na afloop van de zitting worden de uitslagen gepubliceerd op
www.kiesraad.nl (extern)

Voorafgaand aan deze zitting van de Kiesraad zullen de hoofdstembureaus
op vrijdag 11  juni in een zitting bijeenkomen, om de stemtotalen per
kieskring vast te stellen. Vervolgens stelt de De Kiesraad, als centraal
stembureau,  op basis van deze uitkomsten de offciele uitslag van de
verkiezing vast. Dit verklaart de tijd die er zit tussen de dag van
stemming en de datum voor vaststelling uitslag door het centraal stembureau.

Bron: www.kiesraad.nl

Neem dus aan dat nog niet bekend is hoe voorkeurstemmen zijn gegeven.

Groet / Cees

PS. Informeel wel bekend?