Zaterdag 12 juni 14:35 Ned 2

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Mon Jun 7 10:24:13 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 4 juni 2010 10:29 schreef Cees Binkhorst <ceesbink at xs4all.nl> het
volgende:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> http://beagle.vpro.nl/
> De herhaling van de extra lange Beagle slotuitzending is één week later dan
> gewoonlijk in verband met de EO Jongerendag op 5 juni.

Jeemig, en dat voor een verhaal waarvan de hoofdrolspeler nog nooit in 3D te
zien is geweest. :) Bestaat die wel ?

En wat hebben (behalve de al afgerichte) jongeren te zoeken op een door een
omroep georganiseerd 'feest' ?
Of is dit de Telekids-generatie van Irene Moors die enkel - zoals al vroeg
geleerd - nog 'vermaakt' moet/wil worden ... ?

En/of met de 'drug' van Balkenende zelf  - 'religie' - wellicht? Of is ie
werkelijk: gewoon de kluts kwijt?

> Kijk op zaterdag 12 juni om 14:35u op Nederland 2 naar de herhaling van
> Beagle aflevering 35, waarin Johan Rockström al onze bevindingen in een
> schokkende context plaatst.

Ben erg benieuwd ... Cees.  :)

> VPRO verspreidt slotaflevering onder politici
>
> Maar liefst 800.000 mensen keken zondagavond naar de slotuitzending van de
> Beagle - bekijk 'm hier. Na 35 weken werd de optelsom gemaakt van alle
> ervaringen van de reis, en antwoord gegeven op de vraag hoe het nu is
> gesteld met de aarde en wat we kunnen doen om natuurlijke systemen in
> evenwicht te houden.

Jaja, .... de door de mens in stand gehouden 'evenwicht natuurlijke
systemen' ?!?!
Zeer benieuw hoe die (mens) dat gaat doen, Cees. Wat jij? ;)

> De conclusie: alleen CO2-uitstoot aanpakken is onvoldoende.

Binnen/tot welke context behoort die conclusie?

> Op aarde hangt alles met alles samen, dus moet er een groots aanvalplan
> komen waarin ook andere cruciale factoren, zoals het verlies van
> biodiversiteit en oceaanverzuring, worden meegenomen.

Goed, dan wordt het tijd die samenhang eerst eens eenduidig vast te stellen,
lijkt me.

> Na de uitzending en in de Twittersessie na afloop met Redmond, Sarah en
> Dirk (binnenkort online te zien) ontvingen we honderden enthousiaste
> reacties. Veel van jullie haken in op de oproep van Robbert Dijkgraaf dat
> noodzakelijke veranderingen alleen haalbaar zijn als er politiek leiderschap
> met visie komt. Met verbazing stelden jullie vast dat het milieu volledig
> ontbreekt op de verkiezingsagenda.

Wat er 'moet' gebeuren gaat nu al ten onder aan de verzuring van het klimaat
binnen de politiek zelf. Het twitterdebat, verzand in chaos, het debat in de
TK verzand in chaos, de verkiezingen verzanden in chaos ...

De Luctor et Emergo held (Balkenende) klampt zich - om niet te verzuipen -
vast aan de balk in eigen oog, de chaos in de financiële wereld wordt
teruggebracht tot een (binnenlands) huishoudboekje probleem, kennelijk zo op
te lossen door de mogelijkheden van besteedbare middelen in te perken,
middels bezuinigingen.

Wie de overige van de 150 Volksvertegenwoordigers zijn die we dadelijk gaan
kiezen, geen hond die het weet. Wat ze gaan doen in de TK, geen hond die het
weet. Welke lessen ze hebben getrokken uit de afgelopen periode, geen hond
die het weet.
Wie ze werkelijk gaan vertegenwoordigen, geen hond die het weet.

> Dijkgraaf: "Wat de wetenschap nu kan doen is zo goed mogelijk de mogelijke
> scenario's schetsen en één ding is duidelijk: dat er een aantal
> rampspoedscenario's bijzit en dat de kans daarop aanzienlijk is.

De 'wetenschap' raaskalt over rampspoedscenario's, en dat de kans daarop
 aanzienlijk is, maar geen (niet één) wel omschreven - en controleerbaar -
rampspoedscenario !! Gek genoeg geldt dat dan kennelijk weer niet de
kernenergie waarvan we er al verschillende hebben meegemaakt, en dat ondanks
de verzekering dat de kans daarop wel uiterst, wat zeg ik: eigenlijk niet
mogelijk is, het is immers mensenwerk. :))

> En dus zullen politici al sneller actie moeten ondernemen. (…)

Ok, en wat gaan die precies doen dan? Waarop zijn die dadelijk af te
rekenen? En vooral ook hoe? En wie draait waar voor op?

> Het is een soort 'wartime effort', maar die oorlog duurt langer dan een
> jaar of een paar jaar, je moet het echt vijftig jaar volhouden. (…) Dat
> betekent dat je het echt een plek moet geven als onderdeel van een
> verstandige politiek en van wat wereldburgerschap inhoudt.

WAT moet je echt een plek geven, en waaruit blijkt de verstandige politiek,
en wat heeft dat nu werkelijk met wereldburgerschap van doen?

> Je leeft op deze planeet, je bent daar een onderdeel van en je hebt er
> verantwoordelijkheid voor. En het is aan politici om dat keer op keer te
> blijven benadrukken."

Het lijkt er eerder op dat politici totaal geen boodschap hebben aan je.
Worden hier de rollen omgedraaid?

> Vanwege de overweldigende hoeveelheid reacties op de laatste uitzending
> verspreidt de VPRO de dvd van de slotaflevering van de Beagle als een eigen
> 'Inconvenient Truth' onder de lijsttrekkers voor de Tweede
> Kamerverkiezingen, met de oproep het milieu weer op de politieke agenda te
> plaatsen. De politiek moet niet wachten tot de wetenschap alles weet maar nu
> handelen.

Politici moet je niet met een kluitje het riet insturen en hen laten
handelen zonder dat de resultaten vooraf bekend zijn, en bovendien, die
worden verkozen. Wie 'vermaakt' hier nu wie?

Henk Elegeert