Fwd: Re: [bvmail] hoe wordt D66 de grootste partij?

John Wijsmuller j.wijsmuller at PLANET.NL
Wed Jul 28 18:33:22 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 28-7-2010 12:48, Dr. Marc-Alexander Fluks schreef:

>  Wat de naam betreft...
>
>  Oorspronkelijk mag de '66' dan gestaan hebben voor '1966' maar
>  dit is al lang niet meer het geval. Beter is het om D66 te
>  beschouwen als een eigennaam en dan is er geen enkele reden om
>  de naam te willen veranderen. Bij naamswijziging dreigen daaren-
>  boven allerlei etiketten te worden geplakt terwijl we juist van
>  dergelijke etiketten af zouden moeten.

Beste Marc,

Natuurlijk heb je gelijk, maar kunnen we met deze naam voldoende kiezers
verleiden om het gezonde verstand en de menselijkheid in Nederland te
laten triomferen?

>  Wat de grootte betreft...
>
>  Waarom zou men de grootste partij van het land willen worden ?
>  Het gaat er om wat een partij kwalitatief vermag en niet om de
>  kwantiteit. Kijk maar naar het CDA de afgelopen periode: de
>  grootste partij maar niets gepresteerd.

Het CDA heeft haar doelstellingen niet kunnen realiseren omdat de
kiezers die partij (gelukkig) slechts 26.5% van de stemmen (44 zetels)
hadden gegeven. Wat denk je dat D66 met 10 van de 150 zetels gaat presteren?

>  Wat programma's betreft...
>
>  Ik ben zelf niet voor programma's. Beter is het in verkiezings-
>  tijd de burger bij wijze van verantwoording een overzicht te
>  presenteren van zaken waarvoor de partij zich de afgelopen
>  periode daadwerkelijk heeft ingezet. Dan krijgt de zaak meteen
>  inhoud.

Het spijt me te moeten zeggen dat ik het niet met je eens ben. Steeds
blijkt dat heel veel mensen zich in het programma van D66 kunnen vinden.
Heel veel "normale" mensen komen met de stemwijzer of het kieskompas uit
bij D66. Toch stemmen die mensen op een andere partij. Dat kan mogelijk
veranderen als we ons programma op een andere manier uitventen.

> [...]
>  desastreus voor het onderwijs gebleken; de innovatie is zojuist
>  zelfs als platform opgeheven na jarenlang geleuter over helemaal
>  niets en de duurzaamheid heeft ons een dermate achterstand op
>  het buitenland opgeleverd dat de electriciteitsbedrijven nu ook
>  al in buitenlandse handen zijn. Nederland is achterlijke Gerritje
>  van Europa geworden dankzij al dat 'gaan voor de toekomst'.
>  Noem het beesie liever gewoon bij naam en houd het bij praktische
>  ad-hoc voortstellen. Vooral geen grootse ideeen met wereldwijde
>  samenhangen (globalisering, klimaat) gaan koesteren want derge-

Mijn kritiek is dat het waarschijnlijk op een andere manier uit de hand
loopt dan door het "klimaat". Oorlogen zoals in Afghanistan en
burgeroorlogen zullen de geschiedenis eerder bepalen.

Dat maakt het streven naar een duurzame economie niet minder belangrijk!

Om bijvoorbeeld het "vluchtelingenprobleem" op te lossen hebben we een
heel nieuwe politiek nodig, die de internationale rechtsorde ter
discussie stelt!

>  Overigens zou ik willen weten wat Pechtold et al. zoal aan D66- punten
>  (kroonjuwelen !) heeft ingebracht bij het mislukte Paars-
>  Plus overleg. Ook nadat het vastgelopen is, hoor je hier niets
>  van. Zou de gekozen burgemeester in een PaarsPlus regeeraccoord
>  hebben gestaan of gaan er een paar miljard naar de klimaatoorlog ?
>

>  Marc Fluks

Het valt me tegen dat je nog met de "kroonjuwelen" bezig bent.

Hartelijke groet, John

--
dangerous content by MoveNext MailScanner, and is
believed to be clean.

D66. Bestuurders die de BVmail (tijdelijk) NIET wensen te ontvangen
kunnen dit opgeven bij de ledenadministratie:
ledenadministratie at d66.nl
Vermeld daarbij uw lidnummer of uw volledige naam en adresgegevens.

Wijzigen van uw e-mail adres in de ledenadministratie kan makkelijk via
ledenadministratie at d66.nl