Overgangskabinet Balkenende V ?

Henk Elegeert h.elegeert at GMAIL.COM
Wed Jul 21 20:32:32 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 21 juli 2010 13:53 schreef Dr. Marc-Alexander Fluks
<fluks at combidom.com>het volgende:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Ik ben blij toe dat Paars-plus mislukt is.

In het perspectief dat je hier schetst wel.

> Het volgende kabinet wordt een enorme ramp en dus wil ik liever
> niet dat D66 daarin zit. Laat D66 eerst maar eens kijken wat de
> partij eigenlijk nog wil. Of wat algemener: laten alle Neder-
> landse polieke partijen dit maar eens doen - want de puinhoop
> die men van dit land heeft menen te moeten maken is onvoorstel-
> baar.

De erfenis is geen beste, idd. Resultaat van een lafhartige houding t.o.v.
de democratie uit het (recente) verleden: (lees) de partij-politieke
invulling. Het sturende aspect van met name van een maatschappij die zich
niet (langer) laat (aan)sturen. Kortom: Het failliet van de zuilen !! En
waar de politiek zelf het - tot nog toe - heeft nagelaten zich te
heroriënteren. Het op scherp zetten van de tegenstellingen zonder nog te
zoeken naar oplossingen, en anders dan dat de ander zich maar heeft aan te
passen. Wat voorspelbaar; niet zal gaan gebeuren. Ook gedwongen niet.

Nieuwe TK-verkiezingen tegelijk met die voor de PS lijkt mij de
> beste optie. Is er tijd genoeg om eindelijk eens *na te denken*
> - we zien momenteel weer eens waar al dat haastwerk toe geleid
> heeft - en met verkiezingsprogramma's te komen waar de burger
> daadwerkelijk iets mee kan.

Eens, maar dat zal nog een lastige klus blijken. Men trekt zich m.i. wat al
te gemakkelijk terug op het oude politieke terrein, nl. het Partij politieke
belang. Niks landsbelang.

> Zolang de partijen komen met van die
> idiote programma's lopen de burgers alleen maar naar andere
> partijen en krijgt men vanzelf een stochastische verdeling van
> kamerzetels. Een verdeling waarmee niemand uit de voeten kan als
> men tegelijk de SP en de PVV buiten de deur meent te moeten
> houden.

Wat zou er gebeuren als de TK het initiatief zou nemen tot een
Kabinetsformatie? Het debat open gevoerd zou kunnen worden, en tevens helder
'de blokkades' in beeld komen ?

Of hoe zou zo'n programma tot stand moeten komen?

Overgangskabinetje tot die tijd lijkt het meest voor de hand te
> liggen. Laat Balkenende IV maar zitten en zet op de plekken van
> de vertrokken PvdA'ers een jaartje VVD'ers. Balkenende V dus.

Ojee, het is nu juist zo lekker rustig. :) Geen angst-praat meer van de
Predikant .. :)

De politici moeten zich *heel diep schamen* voor hun krankzinnige
> gedrag. Heel diep !

Wel grappig al die pikketjes, maar waar komt de fundering nu eigenlijk
precies te liggen, en ... zien we wel iets in het politiek 'bouwwerk' dat
daar dan komt te verrijzen?

Henk Elegeert