'Laura niet crimineel, wil alleen zeilen'

Henk Elegeert h.elegeert at GMAIL.COM
Wed Jul 21 10:48:45 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ernst,

Eens, op mijn beurt, met je conclusies ..

"
Instanties oneens over toezicht op
zeilmeisje<http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article3134644.ece/Instanties_oneens_over_toezicht_op_zeilmeisje.html>

(Novum) - Het toezicht op Laura Dekker kan wat betreft Bureau Jeugdzorg
Utrecht worden opgeheven. De Raad voor de Kinderbescherming vindt echter dat
de voogdij moet worden verlengd. Dinsdag boog de rechtbank van Middelburg
zich over de zaak. De uitspraak wordt volgende week verwacht.

Wat betreft Bureau Jeugdzorg heeft de 14-jarige Dekker genoeg vorderingen
gemaakt en is aan de voorwaarden voor het opheffen van het toezicht voldaan.
De Raad voor de Kinderbescherming weerspreekt dat.

De zaak zit juridisch complex in elkaar. Bureau Jeugdzorg heeft gevraagd het
toezicht niet te verlengen. Los daarvan heeft de Raad voor de
Kinderbescherming gevraagd het toezicht met twaalf maanden te verlengen.

Als de zaken los van elkaar worden behandeld, zouden de partijen tegen de
uitspraken die de rechters doen in beroep kunnen gaan. Om langdurig
juridisch gesteggel te voorkomen zijn de zaken samengevoegd.

Een woordvoerder van het landelijke Bureau Jeugdzorg wil niet spreken van
onenigheid. "We hebben een andere mening dan de Raad voor de
Kinderbescherming, maar alles gaat in goed overleg. Van ruzie is zeker geen
sprake."

Als het toezicht wordt stopgezet, staat het Dekker vrij om op een
solozeiltocht rond de wereld te gaan. Haar moeder schreef zaterdag in een
open brief in het AD dat ze vindt dat de instanties haar moeten laten gaan.
Eerder had ze een andere mening.

Ondertussen speelt ook mee dat het zeilmeisje is verhuisd. Daardoor woont ze
nu in de regio van Bureau Jeugdzorg Zeeland. Bureau Jeugdzorg Utrecht had de
rechter gevraagd Bureau Jeugdzorg Zeeland als voogdij-instelling te
benoemen. "Een standaardprocedure bij een verhuizing", legt een woordvoerder
uit.

De tiener kondigde vorig jaar plannen aan om als jongste ooit een
solozeiltocht rond de wereld te maken, maar de rechter stak daar een stokje
voor. De reis zou onveilig zijn en slecht voor haar ontwikkeling
"

Een oplossing lijkt, nu PaarsPlus er (nog) niet komt, voorlopig niet in
zicht, Ernst.

Maar opnieuw, als je de situatie beziet die zich rondom Laura heeft weten te
ontwikkelen, is er weinig dat zich direct richt op de belangen van Laura
zelf. De verschillende instanties zijn in een stoelendans om het eigen
'gelijk' verwikkeld geraakt, en dat over de rug en toekomst van een jonge
vrouw, heen.

Zelfs als ze (de - bureaucratische -  instanties) de zaken samenvoegen, zgn.
in Laura's belang, is dat niet wezenlijk het geval.

Kortom: Ik reken erop dat de TK haar verantwoordelijkheid neemt en een eind
maakt aan dit misbruik van (diverse) middelen. Een staaltje van zinloze en
ongehoorde betutteling ten koste van(/het) slachtoffer(s), (Rechts)middelen
en de belastingbetaler.

Het meest stuitende is nog wel dat er: "van ruzie (..) zeker geen sprake
(is)." !!

Henk Elegeert

BTW: (B)Antid == bandiet. ;) En of ik *gelijk* heb !! :))

Op 17 juli 2010 13:52 schreef Ernst Debets <edebets1 at euronet.nl> het
volgende: