17.45 Formatie Paars-plus mislukt

Henk Elegeert h.elegeert at GMAIL.COM
Wed Jul 21 09:58:58 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

2010/7/20 Fritz van Rikxoort <fritz at rikxoort.demon.nl>

Fritz,

> Zonde dat Rutte zoveel tijd verspilt om of zijn VVD, direct na zijn eerste
> winst, alweer ter ziele te dragen, of om alsnog een kabinet te vormen dat
> recht doet aan de verkiezingsuitslag. Hij had toch op andere wijze het CDA
> voor het blok kunnen zetten?

Maar waarom zou *hij* dat dan moeten doen, Fritz? En ... welk 'blok' ?

Het CDA wil toch zelf niet ! Die zijn bovendien (nog steeds) met
machtsbeluste vormen van politiek bedrijven bezig. Dat nog los van het feit
dat het CDA niet echt veranderingsbereid is, hoewel ze dat wel suggereren.
Zien zich daarnaast geconfronteerd met een ernstig verlies van vertrouwen,
en het verlies van een machtsmonopolie in het zuiden van het land.
Een ontwikkeling die ik op zichzelf wel weer toejuich. ;)

> Wil hij alweer nieuwe verkiezingen

In dat geval is er wel veel meer behoefte aan (in)zicht in/op het proces dan
nu het geval is. De kiezer zal dan immers moeten kunnen beoordelen welke
kant het dan op moet, en vooral waar de knelpunten liggen en waarom.

Innovatie bijvoorbeeld, lijkt me, is daarnaast vele malen belangrijker dan
tot nog toe aan de orde is geweest.

> , of alsnog
> zijn verantwoordelijkheid met zijn grootste fractie nemen en zijn werk
> doen,
> sturen bij de formatie, i.p.v. het aan anderen over te laten, met name het
> CDA en de PvdA, om te blokkeren en/of te openen.

Democratisch gezien zal ze (de VVD) er met de PvdA (slechts één zetel
minder) uit moeten zien te komen. Zelf opzichtig (VVD) piketpaaltjes slaan
is dan geen voor de hand liggende bezigheid, lijkt me. Daarna komen andere
partijen pas in beeld voor verdere invulling, verbreding en deelname in
beeld. Een eenzijdige politieke keuze van de VVD voor alle duidelijkheid, en
om de verantwoordelijkheid maar eens te duiden. ;)

Henk Elegeert