Pensioenen worden onbetaalbaar

Bert Bakker bertbakker7 at GMAIL.COM
Thu Jan 28 10:18:03 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Even naar aanleiding van Henk's anti-arbeiderisme.

Het probleem is inderdaad dat in de besturen van pensioenfondsen (vakbonden
en werkgevers) in de goede beleggingsjaren veel te makkelijk tot
premieverlaging of zelfs premievakanties is besloten. Ze deden dat vooral op
basis van het voordeel voor de actieven (meer koopkracht, meer winst),
zonder acht te slaan op de belangen van de gepensioneerden (vaak werd er
niet eens geindexeerd, want dat was in pensioenregelingen lang niet altijd
een verplichting), en al evenmin op de langere termijn.

Nu het (inderdaad) logisch zou zijn om de premies weer te verhogen, zitten
we tegelijkertijd met slechte beleggingsjaren, oplopende werkloosheid
(premiestijging = hogere loonkosten = minder banen) en met een per dag
verslechterende verhouding tussen werkenden en gepensioneerden. En dat wordt
de komende 30 jaar alleen maar erger. Je zou kunnen afdwingen dat die
premies omhoog gaan, maar daarmee verschuif je de lasten die door de ene
generatie worden veroorzaakt (men heeft zijn eigen pensioenreservering deels
opgegeten en schreeuwt nu moord en brand bij lagere pensioenen) naar een
jongere generatie, die nu al weet dat men er nooit op die wijze van zal
profiteren.

Een bijkomend probleem is dat je als werknemer helemaal niets over je
pensioen te zeggen hebt. Dat mensen gedwongen worden om voor hun pensioen te
sparen is op zichzelf niet verkeerd, maar vervolgens is er ook helemaal
niets meer te kiezen. Wil je een hoger of een lager risico? Wil je eerder of
later met pensioen? Wil je wel of geen nabestaandenpensioen meeverzekeren?
Wil je meedoen in het pensioenfonds van je werkgever of de branche, of breng
je het zelf bij een bank of verzekeraar onder? Dat soort vragen.
Verzekeraars hebben het bijvoorbeeld de afgelopen jaren qua
pensioenbeleggingen veel beter gedaan. Voor een deel geluk, want ze zijn
door de toezichtvoorschriften gedwongen om een lager risicoprofiel aan te
houden voor pensioenbeleggingen, en dat komt nu goed uit.
Enfin, dat soort keuzes, over je eigen (uitgestelde) beloning.

Als ik het goed begrijp heeft het rapport Goudzwaard (Kees is partijgenoot,
overigens) ook dat soort dingen aangezwengeld en voelt Donner er voor om die
keuzes wel mogelijk te maken. Werkgevers en werknemers natuurlijk niet, want
die zijn tot nu toe de baas. Gepensioneerden weer wel - want die hebben nog
altijd niets te zeggen in de besturen.

Groeten,
Bert.

Op 28 januari 2010 10:05 schreef Fritz van Rikxoort <fritz at rikxoort.demon.nl