Veiligheid een smoes

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Wed Jan 27 10:55:40 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Democs,

Het was me bij CNN over de aardbeving in Haiti al opgevallen: het ellenlange gesmoes over * security* en de schier eindeloze herhaling van een beeldfragment met ruzieende Haitiaanse jongens. Gisteravond 26 jan. las ik op de Opiniepagina van NRC een betoog van de Engelse socioloog Furedi uit Kent,  "Hulp geen zaak voor angsthazen".

Rond de orkaan Katrina circuleerden ook vele verhalen over plundering in New Orleans (natuurlijk toch, want veel negers) die naderhand onwaar bleken te zijn. Gevolg was wel een militarisering van de noodhulp en risicomijdend gedrag van de aanwezige militairen (minder directe hulp dus). Eenzelfde story zien we nu in Haiti met de ruim 13.000 Yankees in hun vertrouwde rol (plus draaiboek) als bezetter/invaller. Alles onder de bezielende leiding van de in Nederland zo geliefde Barack Obama (89% incl. VVD).

Het lijkt met zaak dat ook D66 de militarisering van noodhulp eens aankaart. Hulp en racisme hurken te vaak dicht opeen.

Henk Vreekamp, Utrecht