TROS eigenaar Songfestival?

Cees Binkhorst ceesbink at XS4ALL.NL
Sat Jan 23 12:13:00 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Zelf 'heb' ik niets met het Songfestival, maar vind toch iets wringen
aan de beslissing om het grote publiek buiten spel te zetten.
Zowel wat betreft de 'betrokkenheid van het buiten spel gezette publiek'
  als wat betreft de machtsuitoefening van de Tros.

Groet / Cees

za 23 jan 2010, 06:00  | 151 reacties
TV-kijkers buitenspel bij Songfestival
http://www.telegraaf.nl/prive/5861960/__TV-kijkers_buitenspel_bij_Songfestival__.html
doro Richard van de Crommert
AMSTERDAM -  Het televisiekijkende publiek wordt tijdens het Nationaal
Songfestival buitenspel gezet. De TROS heeft besloten dat het volk niet
mag meebeslissen wie ons land zal vertegenwoordigen in Oslo.

Die keuze wordt gemaakt door een vierkoppige jury. Die kleine groep zal
het voor tachtig procent voor het zeggen krijgen. De overige twintig
procent van de stemmen zal worden ingevuld door de duizend aanwezigen in
de studio. Wie voor de tv zit, zal slechts mogen toekijken.

Het is niet voor het eerst dat de TROS zich van zijn ondemocratische
kant laat zien. Suggesties van fans over de invulling van het evenement
zijn ook terzijde geschoven.

Gisteren maakte de omroep bekend welke artiesten meedingen naar een
ticket naar het Eurovisie Songfestival. Dat is een groep van vijf
voornamelijk onbekende artiesten.

Vanaf de showtrap in theater ’t Spant in Bussum presenteerden ze zich
gisteren: Peggy Mays, Marlous Oosting, Sieneke, zanger Vinzzent en de
meidengroep Loekz. Zij gaan het liedje Ik Ben Verliefd Sha-la-lie van
Vader Abraham vertolken. Elke artiest mag daar een eigen draai aan
geven. Het moet gezegd: ze kunnen allemaal zingen.

De zangers worden begeleid door oude rotten in het vak Grad Damen, Corry
Konings, Marianne Weber, Frans Bauer en Albert West. De TROS is vol
goede moed. De finaleplek moet gehaald worden. „We gaan er niet alleen
voor. We verwachten het ook.”

De 17-jarige Sieneke werd aangedragen door Marianne Weber. „Haar klank
raakte me diep in mijn hart”, zegt Marianne. „Zij is als een lot uit de
loterij.”

Peggy Mays is met Albert West mogelijk in het voordeel. Niet alleen is
West de onbetwiste sha-la-lie-koning van de Nederlandse popmuziek; hij
deed in de jaren zeventig ook een poging om Nederland te mogen
vertegenwoordigen. Maar hij was er gisteren niet bij. Hij zat in Lapland
op een rendier. Peggy Mays belooft het nummer om te bouwen tot een „echt
Songfestivallied. Je moet er een Dinge-dong-gevoel bij krijgen.”

De Brabantse Vinzzent, die een smurfenshirt had aangetrokken, wil het
lied juist wat sneller maken. Met een extra refrein aan het eind.

Marlous Oosting, die door Corry Konings wordt begeleid, deed eerder mee
met Idols. Ze haalde de laatste tachtig. Met haar bewerking van Ik Ben
Verliefd Sha-la-lie moet ze nog beginnen. „Ik wil dat het een popnummer
wordt”, zegt Marlous.

Frans Bauer presenteerde een vijfkoppige meidenband die de Nederlandse
eer gaat verdedigen. Hij beloofde gouden bergen. „De vijf frisse
jongedames zijn lichamelijk goed onderbouwd”, grapte hij. „En ze kunnen
van alles. Zingen, dansen en acrobatiek. Het wordt een heel circus in
Oslo. Oordeel zelf. We gaan gewoon winnen.” De dames hebben een zomerse
schlagerbeat onder het nummer van Vader Abraham gezet. „Dit is een
versie waar oud en jong zich in zal herkennen.”