Spinoza steunt Wilders

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Wed Jan 20 23:28:18 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Democs,

Ik vermoed dat het Wilders proces als een sisser afloopt, met enige schade voor justitie en gevestigde partijen.

Wilders kan zich beroepen op de wereldbekende Nederlandse filosoof Baruch Spinoza (1632-1677). In een brief aan zijn vriend Albert Burgh, die zich tijdens een reis door Italie tot het rooms-katholicisme had bekeerd, schreef onze rationalist: "Ik zou niet geloven dat er ook maar *een* kerk meer geschikt is voor het bedriegen van de mensen en het controleren van de geest van mensen, behalve dan de Mohammedaanse Kerk, die haar hierin ver overtreft".

Henk Vreekamp, Utrecht