Hulp Ha ïti

Cees Binkhorst ceesbink at XS4ALL.NL
Sat Jan 16 14:15:48 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Heb even gekeken op Google en gezien dat het binnen Port-au-Prince
wemelt van de kale plekken. Daar kunnen dan goederen worden gedropt.
Géén nood aan distributie én landingsplaats. Dat zijn immers twéé van de
vele bottlenecks.
Indien noodzakelijk co-ordinatie door uit A400M gedropte militairen met
communicatie apparatuur.
Deze apparatuur kan ook draagbare landings apparatuur zijn (elke
militair een verkeerstoren, zoals Amerikanen -nu op lokaal heuveltje-
ook gedaan hebben).
De A400M kan volgeladen op 800m redelijk vlakke grond landen en heeft
draaicirkel van 30m, na lossen kan hij ook binnen die 800m weer vertrekken.
Spectaculaire foto's (3e in 1e rij is bijna orka die zeehonden te grazen
neemt op strand) op http://www.airbusmilitary.com/Capabilities.aspx
Overigens kan de A400M ook 50ton brandstof meenemen en als tankvliegtuig
voor andere vliegtuigen (A400M of b.v. straaljagers, helicopters fungeren ;)
Zie ik een DC-10 of B-767-300ER allemaal nog niet doen.

NRC Economie katern vandaag ook een stukje over A400M.
- Revival van de propeller in de luchtvaart (wat ik al eerder in mail
aansneed - nieuwe lichting continentaal vrachtvliegtuig)
- Vergadering gisteren in Londen van deelnemers in A400M-project (met
gezonde tegenzin extra betalen)
- Wat niet wordt vermeld is dat deelnemers voorschreven dat álles binnen
Europa moest worden ontwikkeld (Airbus wilde b.v. P&W motoren gebruiken)

Groet / Cees