Davids rapport

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Jan 13 14:35:33 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het rapport Davids is géén doofpot. En als er iemand scherp op let, dan
ben ik dat wel. Wel herken ik in de behoedzame terminologie van de
oud-opperrechter. Uit de woordkeus maak ik op dat als zaken niet 100%
zeker zijn bevonden, er vanuit wordt gegaan dat ze DUS niet vast staan.
Logisch, teleurstellend wellicht, maar iets heel anders dan een doofpot.
Met Argos hebben we intensief samengewerkt. Het klopt inderdaad, zoals
Davids zegt, dat de bronnen niet 100% verifieerbaar zijn. Anonieme
verklaringen en getuigenissen zijn op zich waardevol voor een sfeerteke
ning, of een schets van mogelijkheden, maar stellen geen feiten
onomstotelijk vast. Als jurist kan ik deze voorzichtigheid volgen. Wel
laat het rapport ruimte voor nader onderzoek.
Aan die feitelijke deelname aan de (voorbereiding tot) oorlog moet mijns
inziens een apart onderzoek worden gewijd. Waarbij inderdaad bottom-up
moet worden gehoord. Niet alleen de generaals en bevelvoerders die een
eigen communicatie (dus zwijg-) code hebben.

Maar wat zeer bevalt is de ontmaskering van politici, van CDA tot D66.
De rol van D66 heeft mijn bijzondere aandacht. Lees hoe ook D66 steeds
opnieuw instemde met niet gemandateerde bombardementen en andere
strafacties. Ook D66 creëerde het Umfeld waarin een politieke steun aan
een illegale inval mogelijk werd. Dat begon al in de jaren 90.

Voor mij is de politiek als geheel door de mand gevallen. Wat een mand
met rotte appelen. Alleen Groenlinks en SP komen er nog een beetje
integer af. De meeste andere partijen blijken gewoon het spel te hebben
meegespeeld, een kamermeerderheid heeft stelselmatig het onderzoek
tegengehouden.
We kunnen Davids dankbaar zijn dat hij heeft aangetoond dat Nederland
nog steeds een door partijkliekjes geregeerd land is. Niets democratie,
gewoon een ouderwetse regenten -en ons-kent-ons bestuurscultuur. D66 zit
daar middenin en doet daar vrolijk aan mee.
Wie het interesseert moet nog maar eens het appèl lezen van D'66 in
1966. Ik vrees dat de "sociaal-liberalen" van D66 geen interesse hebben.
Ze moeten in raden en op wethoudersposten, en staatssecretaris worden,
of kamerlid. Dat is veel belangrijker, toch?